تبلیغات
وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان - مطالب مرداد 1394

اسلایدر

دانلود آهنگ لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
در این قسمت چند تا آهنگ گلچین لکی ارائه میشود امید به
 رضایت شما کاربران عزیز






جهت دانلود آهنگ های بیشتر به ادامه مطلب بروید.
دسته بندی: آهنگ وموسیقی لکی ,

گذری و نظری بر چند ضرب المثل در زبان لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

رضا حسنوند

» شوریده لرستانی«
ضرب المثلهای لکی گنجینه ای بکر و پر محتوایند. در این جملات و عبارات کوتاه دنیایی از رمز و راز نهفته است، جوینده می تواند در این میانه از مباحث اسطوره و رد پای تاریخ هزاران ساله تا مسائل نوین امروزی را در یابد که متاسفانه قربانی شدن این زبان در معبد مرکزنشینان لرّ،پرده ای از ابهام را فراروی این زبان فخیم کشیده است ، که انشاالله شرح و ایضاح این ابهام در « سری مقالاتی تحت عنوان :تبارهای گمشده »واضح و تبیین خواهد شد.اما ضرب المثلها که خود آیینه تمام نمای فرهنگ هر قومند بهترین جایگاه برای تحقیقند که نگارنده در این باب ابتدا به توضیحی در مورد نشان اساطیری یک ضرب المثل پرداخته و امیدوار است که بتواند این سلسله مقالات را ابتر نماند؟!اما اصل بحث:
وتونه بیه لیل کوئی کی ؟ یا ،کِی نومتَه؟ وت حالامی ژنم نحواستیه.
vetona bealil kuei ki?(ke nomta)
Veti hālāme žanem na howāstea

ادامه مطلب را بخوانید

چند واژه ناب لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

چنانجه در معنی و مفهم این کلمات ناب لکی امروز و ایرانی قدیم بنگرید

 نخستین نکته ای که به نظر می رسد چرا گویشوران  زبان فارسی امروزی ( که متاسفانه در همه جا جانشین زبان پارسی باستان معرفی شده است در صورتی که از سایر زبان های ایرانی ضعیف تر است و با استفاده بسیار زیاد از لغات  عربی ضعف خود را پوشش داده است ) بدون تمایل به زبان های دیگر ایرانی مانند کوردی ،لوری،تاتی ، پشتو ، لکی ، گیلکی و . . .  هر جا که لغت کم داشته اند رفته اند سراغ زبان عربی ! در زیر چد نمونه  از این کلمات را می اوریم  به امید روزی که بالاخره فرهنگستان زبان و ادبیات پارسی به جای نشستن و فکرکردن! و لغت ساختن ! از لغات سایر زبان های ایرانی استفاده نماید چنانجه در قدیم استفاده می شده است.

 

ئالئ شت   āleŝt

عوض کردن، دادوستد

در واژه نامه چراغ هدایت واژه " آلش " به معنی عوض و بدل آمده است :

طالب آملی گوید :

صد جان بدل به یک نگه گرم می کنم

گرچه چشم نیم مست تو راضی به آلش است.

( چراغ هدایت ص 1004 ونیز ر.ک فرهنگ واژه گان کردی و لری ص 12 )

ادامه مطلب را بخوانید

واژه های لکی و لری در شاهنامه فردوسی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
چکیده:  دستاورد بررسی های مقدماتی  این شد که در شاهنامه فردوسی
 لغات به زبان­های مختلف محلی وجود دارد به طوریکه گویا، این لغات نه معنی شده اند و نه ریشه­یابی ،پس نگارنده بر آن است که به دلیل قرابت زیادی که بین گویش­های لری و لکی با زبان فارسی میانه و فارسی امروزی وجود دارد ابتدا واژگان لکی و لری رایافته و سپس به توضیح و تفسیر برخی از این لغات بپردازد تا شاید به مخاطبانی که به طور تخصصی کتاب دریاوش شاهنامه را مطالعه و بررسی می نمایند از حاصل این نوشتار بهره مند گردند،و جایگاه منیع این اثر سترگ که جغرافیای خاکی بشر طالب علم را درنوردیده، در بین اقوام و فرهنگ­های گوناگون با عنایت به شایستگی وجذابیت آن به زیبایی هویدا نماید.

»مهران عبداللهی1، فرامرز عزیز ملایری2 ،سیدفیض اله طاهری3


ادامه مطلب را بخوانید

معنا و ریشه برخی واژگان فارسی در زبان لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
لکی یکی از زبان های کهن ایرانی است که زبان امروزی فارسی و زبانهای کردی و لری واژگان زیادی را از آن وام گرفته و نیز واژگان زیادی از زبان های باستانی مانند زبان پهلوی و اوستایی در این زبان بدون تغییر و یا با کمترین تغییر استفاده میشود. در این نوشتار چند واژه از زبان فارسی را می آوریم که با دانستن زبان کلی میتوان به ریشه و معنای آنان پی برد.
فرزانه
اصل این واژه ، <فرَه زانَک> است که واژه ای پهلوی میباشد و از ترکیب دو جز <فره> و <زانک> تشکیل شده است. <فره> در زبانهای پهلوی و لکی به معنی بسیار و <زانک> نیز به معنی دانستن می باشد.
که با حذف <ها> از واژه <فره> و ابدال <کاف> به <ها> ناملفوظ در واژه ی <زانک> به فرزانه تبدیل شده است.
واژه ی <فره زان> هنوز هم در زبان لکی به معنی بسیار دان و دانشمند بکار میرود و اجزا تشکیل دهنده آن یعنی <فره> و <زان> در زبان لکی نیز درهمان معانی پهلوی بکار میروند.
ادامه مطلب را بخوانید

روح اله محمدی قهرمان مربی تیم ملی دو صحرانوردی ایران
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

در شهرستان دلفان استعدادها و مفاخری وجود دارند که شناسای

ی و معرفی آنان امری است که محتاج به زمان دارد. مسئله تأسف بار این است که مردم یک دیار و شهرستانی کوچک، مفاخر خودشان را نشناسند و از وجود آنان بی اطلاع باشند. مثلاً آیا کسی از مردم دلفان می داند که مربی یکی از تیم های ملّی ورزش کشورمان، از جوانان با استعداد همین شهرستان، آن هم از روستاهای آن است؟!

آری، روح الله محمّدی جوانی است که محرومیت ها را مانع دست یابی به قلّه ها ندانسته و هم تحصیلات خود را ادامه داده و هم در سطح ملّی به ورزش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت می کند.

وی اخیراً با حکم رئیس فدراسیون دو و میدانی کشور به عنوان مربی تیم ملی دو صحرانوردی کشور معرفی و انتخاب شد. در جلسه ۲۷ دیماه شورای اداری شهرستان دلفان نیز از وی تقدیر به عمل آمد.

ادامه مطلب را بخوانید

ایل کولیوند در یک نگاه
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
ایل کولیوند در یک نگاه



به وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان خوش آمدید.
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
 تاریخ وتمدن لکستان
  فرهنگ وادب لکستان
 مناطق تاریخی وگردشی
 مفاخر ومشاهیر لکستان
 موسیقی لکستان اشعار لکی
  بخش خاوه
  حبیب وند گندمبان
 کانون تبادل افکارمردم لک
 درباه مدیریت سایت
 ارسال مطلب 
 نقشه هوای لکستان
 وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستا ن با ارائه کامل تربن مطالبدر پی ترویج زبان لکی میباشد وبا نمایش مطالبی درقالب:گندمبان,لکستان,فرهنگ لک,اداب ورسوم لک,تاریخ لکستان,مردمانلک,کوهدشت,دلفان,سلسله, کنگاور, هرسین, دینور, صحنه ,خاوه,اشعار لکی, شاعران لک,اهنگ لکی,مفاخر لک,مشاهیر لک,هوره لکی,دانلود اهنگ لکی,قوم لک,زبان لکی, مردمان لک,مشکه,فال چل سرو,طوایف لک,کوه گرین ,مناطق گردشگریلکستان,میراث فرهنگی وبناهای تاریخی به این امر در حد امکان تحقق بخشیده است اما از آز انجای که گستره این مباحث بسیار طولانی وپروسه ای زمان بر میباشد تکمیل وب سایت بدون همکاری شما میسر نمیباشد،خواهشمند در صورت تمایل بنده را در این باره یاری بفرمایید.
توضیحی را ضروری میدانم:شاید کسانی که برای اولین بار با این سایت آشنا شوند این تصور برایشان به وجود بیاید که این سایت وهم باورانشان به دنبال ایجاد سرزمینی بنام لکستان وجدا کردن لک ها از کردها ولرها هستند در همین جا لازم است صراحتا وبی هیچ ابهامی جواب دهم که این سایت صرفا برای انجام وارایه مطالعات در مورد قوم لک -فرهنگ لک-تاریخ وزبان آن است وبه هیچ وجه جدایی خواهی را توصیه نمی نماید.هدف اصلی سایت دادن اگاهی عالمانه به لکان است که ار حیث قومی به اشتباه عده ای خود را کرد و عده ای دیگر خود را لر ندانند.ضمن اینکه هیچ منافاتی بین لک بودن و ساکن استان لرستان ویا کرمانشاه بون وجود ندارد زیرا استان صرفا تقسیم بندی اداری میباشد وهیچ تاثیری بر قومیت ندارد.

(کول لکیم   برا یکیم)
هر کدام از شما میتوانید نویسنده سایت ما باشید و مطالب ویا تصاویرخود را از طریق موارد زیر ارسال کنید تا با اسم خودتان در سایت منتشر شود.1-تلگرام      2-جیمیل     3-ارسال نظر


آیا مقبره بابا بزرگ (از راشدین یارسان) همان مرقد مطهر نوح نبی است؟
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
بر اساس یك گزارش جدید ( اسفند 1386) از یكی از محققین ایرانی كه در یكی از ضمائم
 روزنامه همشهری اسفند ماه نیز به چاپ رسیده است نشان از آن دارد كه كشتی حضرت نوح نبی در محلی نزدیك به نورآباد(دلفان) لرستان بر كوه نشته است .
در این تحقیق اشاره ای به آیات قرآن كریم شده كه به قومی به نام جودی یا جودك اشاره شده و ارتباط این قوم با كشتی نوح تصریح شده است. جالب است بدانید كه دقیقا قومی تحت همین عنوان از سالیان دور تا كنون در همان منطقه ساكن هستند .
در پایان این تحقیق به مزار یكی از بزرگان دروایش اهل حق (یارستان- یارسان- كاكه ای) اشاره می شود به نام بابابزرگ كه نام و آثاراین شخص در سرانجام (دفتر مذهبی گروه یارسان اهل حق) آمده و از او به كرات در دفتر سرانجام یارسان نامبرده شده است و اشعار مذهبی نیز از وی در دست می باشد. شاید با بررسی های بیشتر در آموزه های دینی آیینی این قوم بزرگ غرب كشور بتوان فهمید چرا این قوم این مكان را كه اسامی دیگری نیز دارد را برای خود مقدس می دانند
ادامه مطلب را بخوانید

پشینه تاریخی دشت خاوه
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
•مقدمه: اگر رجوع شود به تاریخ تمدن های بشری در دنیایی باستان ، قبل از شروع حکومت مادها ،تمدن عیلام
 ( نام صحیح این تمدن عیلام میباشد که عامه مردم  آن را با ایلام اشتباه میگیرند)(2500 تا 640 پیش از میلاد ) در جنوب غربی ایران به پایتختی شوش نگینی درخشان بوده است ، در دنیای باستان تمدن های آشور ،بابل، کلده ، لیدی ،فینیقی در منطقه بین النهرین با هم در ارتباط و رقابت بوده اند.که لرستان امروزی با ساکنانش به نام(( کاسی )) از سرزمین های این تمدن کهن می باشند.
• بر اساس کتاب تاریخ جهان (نویسنده دولاند لن از کشور آمریکا ترجمه احمد بهمنش) اقوام کاسی از شمال به آشور حمله کرده و از مهمترین عوامل انقراض این تمدن برای همیشه بوده اند، و سپس در دامنه های زاگرس(لرستان امروزی ) سکنی گزیدند، این اقوام مردانی سخت کوش جنگ جو و هنر مند بودند.که فن وهنر مفرغ را با بهترین کیفیت و نهایت ظرافت در اختیار داشتند
•به گفته استاد گران قدر دکتر پیرنیا در کتاب ایران قبل از اسلام : مجسمه ها و ظروف ساخته شده در لرستان از با ارزش ترین کالاها و هدیه های حکومت عیلام به حکام و دولت های همجوار در دنیای آن روزگار بوده است .
ادامه مطلب را بخوانید

طایفه کرمعلی( دهستان خاوه شمالی)
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

محل سکونت طایفه کرمعلی در دهستان خاوه شمالی از بخش خاوه  شهرستان دلفان استان لرستان میباشد  این منطقه

 جلگه‌ای بسیار خوش آب و هواست و از طرف شرق و شمال به رشته کوه بلند گرین برخورد می‌کند.رود خاوه از وسط این جلگه عبور می‌کند وبه مرکزیت روستای کفراج است.دارای حدود 19 روستا میباشد که تعدادی از انها به صورت فصلی میباشند مردم این منطقه به کشاورزی و دامداری مشغول ند. کشاورزی این منطقه در گذشته زبانزد بوده‌است ولی در حال حاضر به دلیل کم توجهی مسولین از رونق کشاورزی آن کاسته شده‌است.

روستاهای این دهستان عبارتند از :کفراج-سراب غضنفر-عزیزاباد-کرم الهی –ایرانشاهی-حبیب وند گندمبان-زلیوا-گاوبازه-حسین طلایی- یورقلی-نورمحمدی-کله جو-سرخانجوب علیا-سرخانجوب وسطا-سرخانجوب سفلی-شترخفت –سالیانه-سراب داوود-شریف.

که مهمترین انها روستای کفراج –سراب غضنفر- وایرانشاهی میباشند

جمعیت مردم طایفه کرمعلی در اخرین سرشماری که در سال 1390 صورت گرفت حدود8730بوده که در ادامه باجزییات کامل ارایه میگرد:

ادامه مطلب

آیت الله محمدحسن حجتی هرسینی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

آیت الله محمدحسن حجتی هرسینی از جمله علما و دانشمندان بزرگ و كم نظیری است كه از كودكی به دنبال كمال

 و خودسازی بود، زود خود را پیدا كرد و به دنبال مقصد خود لحظه‌ای غفلت را جایز نشمرد و با سرمایه‌ای از یك رویی و یك دستی به مراتب عالی علمی و عملی رسید. او از كسانی بود كه راز از كجا آمدن و به كجا رفتن را دریافته اند. رادمردی كه بزرگان او را چنین توصیف كرده‌اند؛ آیت الله گلپایگانی: «اگر كسی بخواهد آیت الله حجتی را بشناسد باید از من بپرسد تا مقام علمی و تقوایی ایشان را معرفی كنم. چون او سال ها با من محشور و هم بحث بوده است».

آیت الله اراكی: «از عصمت آیت الله حجتی سؤال كنید نه از عدالت ایشان»؛ آیت الله خوانساری: «آیت الله العظمی حجتی از صدیقین است»؛ آیت الله سید مهدی اخوان مرعشی: «آیت الله العظمی حجتی عالم بزرگواری بودند كه من مردی به علم و تقوای ایشان ندیده و یا كمتر دیده‌ام. من بارها دیدم كه مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری بعضی از مسائل فقهیه را از ایشان می‌پرسیدند».

ادامه مطلب را بخوانید

روستای ایرانشاهی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
روستای ایرانشاهی (ایروشه)،(ایرانشهر )روستایی از توابع بخشخاوه شهرستان دلفان در استان لرستان ایران است.روستای ایرانشاهی که در زبان محلی ایروشه هم گفته میشود دارای اب و هوای معتدل و سرد وکوهستانی میباشد واز لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرق شهرستان دلفان ودر جنوب دامنه های کوه گرین میباشد.
از شمال با شهرستان نهاوند استان همدان واز شرق وجنوب شرقی با روستای محمدمیرزا وعبدالحسینی از جنوب با روستای حبیب وند واز غرب وجنوب غربی با روستای زلیوا و سرخانجوب علیا هم مرز است.
 روستای ایرانشهردارای تاریخی کهن میباشد که وجودیک تپه واقع داخل روستا که به مرور زمان بر روی ان خانه ساخته اندو تپه دیگری که در یک کیلو متری روستا مابین روستای ایرانشهرو روستای زلیوا وجود دارد. همچنین دو  تپه دیگر در روستاههای همجوار (حبیب وند و عبدالحسینی) وجود دارد که گواه قدمت کهن روستاومنطقه خاوه میباشد.
ادامه مطلب را بخوانید

هیهاتی متی بزونی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
شعر زیر ارسال شده توسط بهزاد الماسی عضو کانون تبادل افکار لکستان

کولا شو رمیات منم هیهاتی متی بزونی
چو کپر سزیات منم هیهاتی متی بزونی
پر چین دور دامنت چیت و بنی شویا سه یک
ا چیت و بن شویا منم هیهاتی متی بزونی
زنجیر مه ملونکت طناف دارم لچکت
منصور ا دار کیشیا منم هیهاتی متی بزونی
داوار دور دامنت و تشبریق رمیایه شو
ا داوار شو رمیا منم هیهاتی متی بزونی
چو کموتر آوارتم حاوال پرس ایوارتم
حاوال پرست ولا منم هیهاتی متی بزونی


بهترین اهنگ های لکی به صورت تصویری
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

آهنگ لکی علی صالحی

[]


امام زاده ابراهیم(بابا بزرگ)لکستان

[]

آهنگ لکستان ایران محمد امین غلامیاری

[]

لکستان-کوهدشت

[]

جهت تماشای فیلم های بیشتر به ادامه مطلب بروید
دسته بندی: آهنگ وموسیقی لکی ,

کریم خان زند پادشاه لک زبان
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
کریم خان زند پادشاه لک زبان ، کریم خان، زند 
 دکتر رضا شعبانی در کتاب تاریخ تحولات سیاسی _ اجتماعی ایران در 
دوره های افشاریه و زندیه انتشارات سمت چاپ نهم بهار 1389

در زیر تیتر اصل و نسب طایفه زند در صفحه 116 این گونه می آورد که:

طوایف لرستان از نظر لهجه به دوگروه لک و لر تقسیم می شوند . 
زبان لکی زبان ایرانی و اصیل است که قومی از اقوام ایرانی نژاد به نام لک بدان تکلم 
می کنند.

طوایف لک بیشتر در نواحی شمال و شمال غربی لرستان و همچنین در بین برخی از طوایف لرستان ، ایلام ، کرمانشاهان و قسمت های از همدان و قزوین زندگی 
می کنند .

لک ، قوم لک ، کریم خان زند


طایفه زند در زمره طوایف لک زبان به شمار می آید .

اینان با شبانی روزگار می گذرانند و احیاناٌ در زمان شاه عباس اول از دامنه های زاگرس به حوالی پری و کمازان در نزدیکی ملایر کوچ داده شده اند .

و همچنین ایشان بیان می کند که " از ایل زند ، پیش از چهره یابی کریم خان ، در متون تاریخی نشانی دیده نمی شود ."

ادامه مطلب را بخوانید

زبان لکی و افعال مهجور و متروک زبان فارسی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
درر زبان فارسی برخی افعال را ،متروک ،مهجور یا مشکوک می خوانند.دکتر خانلری در کتاب تاریخ زبان فارسی اینگونه افعال را تحت عنوان افعال متروک و…آورده است.در نگاهی به اینگونه افعال به نظر می رسد که برخی از این کلمات هنوز هم در زبان لکی زنده و رایج هستند ومردم در محاورات روزمره از آنها استفاده می کنند.
مرحوم خانلری معتقد است که :«بعضی از این کلمات در فرهنگها ثبت شده و تنها یک شاهد مثال دارد وبرای برخی دیگر هیچ مثالی نیست.»
در این نوشته برخی از این واژه های متروک یا مهجور را ذکر می کنیم .همچنین معادل آنها را در زبان لکی که هنوز هم مورد اقبال هستد و پر کاربد، یاد آور می شویم.
ادامه مطلب را بخوانید

ادویه ی لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
+«داری کوی»dari koey (ادویه ی لکی)ادویه واژه ای عربی و جمع مکسر دواء است.در زبان لکی امروزی هم ادویه می گویند ،اما در گذشته به آن «داری کوی» (داروی کوه) گفته می شد،هستند کسانی اکنون هم به عنوان «داری کوی» یا »گیا کوی» (گیاه کوه) از آن یاد می کنند.در کوه گیاه زیاد است اما این نام برای مردم از روی عادت و تکرار زیاد اسم خاص گردیده و منظور گیاهان د ارویی و ادویه ای است.
از زمانی که مردم ما در میان کوههای زاگرس زندگی کرده اند با گیاهان دارویی موجود در منطقه و خواص آنها آشنا بوده و از آنها استفاده کرده اند.علاوه بر خواص داروی برای خوش طعم کردن غذاهایی که مواد اصلی آن عمدتا گوشت بوده ، نیز بسیار سود برده اند.
آنچه مردمان لک زبان به عنوان ادویه ی محلی از آن استفاده می کنند با ادویه ی مرسوم در دیگر نقاط ایران متفاوت است و به راستی باید آن را «ادویه ی لکی » نام نهاد و همچنین هم هست.ادویه ای که بین مردم ایران مرسوم است همان است که دهخدا و دیگران به آن اشاره کرده اند و این نوع مرسوم در بین مردم کشورمان ، مردمان لک زبان نیز به کار می برند و علاوه برآن از ادویه ی محلی خود موسوم به«ادویه ی لکی» نیز استفاده می کنند.
ادامه مطلب را بخوانید

غذاها / سخدو
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
غذاها یکی از مباحث فولکلوریک همه ی فرهنگهاست زیرا این مورد (غذاهای سنتی اقوام) در طول ازمنه ی مختلف توسط مردمان بر جا مانده واز آن استفاده نموده اند ،بدون آنکه در جایی ثبت شود و یا از کتابهای آشپزی و افراد طباخ در ماندگاری آن کمک گرفته شده باشد . این نوع فرهنگ غذایی به صورت سینه به سینه در میان مردمان ماندگار و بر قرار مانده است.سعی می شود هر بار یکی از غذاهای لکی ارائه گردد.
ادامه مطلب را بخوانید

آوایی اهورایی از اعماق قرون
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
تقدیم به روح اسطوره ی هوره ی لکی عینعلی تیموری/کشکانهوره آوازیست بی ساز و بر آمده از اعماق تاریخ زاگرس نشینان که احساسات پاک وهمنوع دوستی مردمان دیار لک نشین را فریاد می زند. این آوای اهورایی و آسمانی توسط مردمان لک زبان در مواقع محتلف غم وشادی و قرار گرفتن در نقاط مرتفع و غرور آفرین کوهها و بزم آرایی و گذراندن زمستانهای سرد و شب نشینیهای گروهی، اجرا می شود.جدیدا برخی خوانندگان لک زبان آن را با ساز می خوانند.آنچه صرفا هوره نامیده می شود مختص مردمان لک زبان است ،کسانی هم که خود را کرد می خوانند آن را به گونه ای عاشقانه اجرا می کنند 
ادامه مطلب را بخوانید

غزلی بدون نقطه از مرحوم خسروکولیوند
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

دو گۆڵ هاوه صدر سرو سماوه           دو گۆڵ هاوه صدر سرو سماوه

 دو گل هست بر بالای سرو سر به آسمان کشیده...«ها» به معنی «هست».در جمله اسمیه دو گل بالای سرو هست.«وه» در گویش لکی به معنی حرف اظافه«به».«سرو سماوه» سرو سر به آسمان کشیده

عرعروار مدام هاوه هاواوه               هر هاوه دو گل عرعر مأواوه

وار: پسوند، به معنی«مانند»،«هاوه»به معنی «هست».به «هواوه»:به هو،«هر»به معنی همیشه. «هاوه»هست،به معنی«هر هاوه دو گل»همیشه آن دو گل همراهش هست..عرعر مأواوه:جای دارد بر روی یا بالای آن قامت همچون عرعر.معنی بیت: قامت آن زیبا همواره مانند درخت عرعر در هوای بالا رفتن است،روز به روز بلند قامت تر می شود، در حالیکه آن دو گل بر بالای آن قامت چون عرعر جای گرفته ان،منظور از «دو گل»دو پستان است

ادامه مطلب را بخوانید

حكایتی از برخورد مهرعلی‌خان امیرمنظم با چنگیزخان كولیوند
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

قبل از هر چیز باید اذعان کنم گفتن بعضی واقعیت‌های تاریخی ممکن است، ناخوشایند باشد و عده‌ای از شنیدن این وقایع خاطرشان

 مکدّر شود. به هر حال این وقایع بخشی از تاریخ این مرز و بوم است که به وقوع پیوسته، اگر با دید منصفانه نگاه کنیم و ریشه‌ی علل این وقایع  را مورد بررسی قرار دهیم متوجه آن خواهیم شد. برخی از این اتفاقات ناشی از حکومت مرکزی بوده است. به طور قطع و یقین حکومت‌ها در پی آن بوده با سیاست «تفرقه‌ بیانداز، حکومت ‌کن» در بین طوایف ایجاد اختلاف کرده و از این رهگذر به اهداف پلید خود رسیده‌اند.

در زمان قاجار که کشور به صورت ملوک‌الطوایفی اداره می‌شد و از طرف مرکز فقط حاکمی گسیل داده تا به هر صورتی ممکن باشد منافع شاهان خوشگذران را تأمین و از دردِسر ایلات و طوایف برای حکومت مرکزی به هر نحوی جلوگیری کند. از این رو حاکم منصوب‌شده ابتدا سران طوایف را به نحو مطلوب شناسایی و آن‌که قدرت ملک و حشم بیشتری از دیگر سران طوایف در اختیار داشت از درِ دوستی بنای اخوت با وی می‌بست و از این طریق هم مواجب و مالیات حکومت را تأمین می‌کرد و هم چهره‌ی وی را در نزد دیگر طوایف منفور جلوه می‌داد تا به جایی می‌رسید که دیگر سران طوایف تحمل وی را بر خود جایز نمی‌دانستند و کار به‌ جایی می‌رسید که دیگر سران بر علیه وی دست به قیام ‌می‌زدند و در این بین حاکم با زیرکی خاص جانب دیگر سران را می‌گرفت و به آرامی دست از حمایت وی می‌کشید و سران طوایف مخالف به راحتی وی را از میان برمی‌داشتند و به این شیوه شاهان و حکامشان دوران حکومت خود را به انواع دسیسه‌هایی از این قبیل می‌گذراندند.

ادامه مطلب

ایل کولیوند
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
متن زیر برگرفته از کتاب ایل کولیوند نوشته جواد یوسفی میباشد.
چند سال قبل یکی از اهالی دهستان خاوه شمالی هنگامی  که قصد احداث وبنای خانه ای را دارددر اطراف همان ابادی محل سکونت خود به جمع اوری مقداری سنگ میپردازد تا انها را برای ساختن خانه خود به کار ببرد در همین هنگام به سنگ قبری بر میخورد  که کلمات وعباراتی به شرح وترتیب زیر روی ان نقش بسته بود:
الله    محمد    علی   قبر قبراخان فرزند دوستعلی از طایفه سلسله سنه 704 هجری
ادامه مطلب

ایل کاکاوند
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
کاکاونداز نظر جغرافیایی    
      
بخش کاکاوند در عرض جغرافیایی 43 درجه و 33 دقیقه و طول جغرافیایی 47 درجه و 32 دقیقه و ارتفاع 1450 متر از سطح دریا در منطقه ی دلفان لرستان قرار گرفته است. کاکاوند از شمال به نهاوند همدان از جنوب به مرکز کوهستانهای کوهدشت لرستان از غرب به استان کرمانشاه (هرسین و صحنه)واز شرق به نورآباد منتهی میشود
کاکاوند تا سال 1368 بصورت دهستان اداره می شد که جز بخش نورآباد دلفان بوده اما دلفان که از بخشهای خرم آباد بود بموجب تصویب نامه 762ت1006 مورخه14/1/ 1368 تبدیل به شهرستان شد و دارای 2 بخش مکزی  و کاکاوند و یک شهر به نام نورآباد و 9 دهستان می باشد.

کاکاوند از نظر آب و هوایی تابستانی خنک و زمستانی نسبتا سرد و خشن دارد.

ادامه مطلب

 
لطفا در نظرسنجی شرکت کنید.
سوال: پیشرفته ترین شهرستان مننطقه لکستان کدام شهرستان میباشد؟ (فرهنگی،اقتصادی،علمی ،ساختار شهری و... )







وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

آمار واطلاعات سایت
محل درج تبلیغات

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

کانون تبادل افکار مردم لک زبان

اخبار و روزنامه های امروز
پر بازدیدترین مطالب سایت

کد پربازدیدترین

نظرسنجی واشتراک گذاری

پشتیبانی

تصویر ثابت