تبلیغات
وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان - مطالب تیر 1394

اسلایدر

سرابِ سحرآمیز «آو و دو» (آب دوغ) / سرابی که شفا می‌بخشد
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
محمد بساطی
دو هفته پیش به منظور تحقیق و به دست آوردن عکس و اسنادی درباره‌ی فتح‌اله‌خان امرایی حاکم لرستان در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار، به نورآباد سفر کردم و مهمان نوه‌های باقرخان سرتیپ پسر بزرگ او شدم سوای بهره‌مندی از مهربانی بی‌دریغ برادران امرایی که روایت‌گر بزرگ منشی خانواده‌ی ریشه‌دار و خوش‌نام‌شان بود آنچه سفر را برایم خاطره‌انگیز و به یادماندنی نمود دیدن طبیعت چشم‌نواز و دل‌ربای منطقه خاوه و خنکای آرام‌بخش هوای دل‌پذیر و روح‌بخش وزیده از فراز رشته‌کوه گرین -که به گفته‌ی لک‌ها گیونی(جانی) تازه به آدمی می‌بخشید- بود.
به روال سفرهای پیشین که کوشش می‌کنم هرگاه به چنین جاهایی سر می‌زنم مخاطبان را مهمان زیبایی‌های آنجا نمایم این بار نیز سعی دارم همگان را از سرمستی که از نظاره‌کردن و هم‌نشینی چنین سرزمین‌های باصفایی به من دست می‌دهد بهره‌مند نمایم. جایی که مرا به وجد آورد مرغزاری زیباست که گرداگرد سراب افسانه‌ای و سحرآمیز آو و دو (آب و دوغ) جا خوش کرده و حوالی را بوستانی بی‌نظیر ساخته و در دامان دهستان برخوردار قرار گرفته است.
ادامه مطلب را بخوانید

طایفه فلک الدین
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

طایفه فلک الدین که در زبان محلی فلکین نیز گفته میشود از طایفه های زیر مجموعه ایل کولیوند میباشند که در بخش خاوه شهرستان

 دلفان زندگی میکنند

محل سکونت طایفه فلک الدین دهستان خاوه جنوبی  وبه مرکزیت برخوردار میباشد وروستاهای ان عبارتند از: 

گاوکش سفلی • گاوکش علیا • گاوکش وسطی • تاج امیر • چراغ • علی‌آباد چراغ • برهما • بگوردی سفلی • بگوردی علیا • بگوردی وسطی • قلندر •

حیدرآباد • محمدآباد • محمدمیرزایی  • عبدالحسینی • علی‌آباد گاوکش • علی میرزایی سفلی • علی میرزایی علیا • محمدجان فلک‌الدین •

الفسانه • چشمه خانی سفلی • اسلام‌آباد گاماسیاب سفلی اسلام‌آباد گاماسیاب علیا شیخ‌آباد • مرادآباد • یادگار • جافربیگی سفلی • جافربیگی علیا چشمه‌خانی علیا •

مهمترین روستاهای که در این دهستان ساکنند روستای برخوردار. تاج امی وچراغ میباشند که به دلیل قرار گرفتن در مسیر نوراباد به نهاوند از جایگاه مناسبی برخوردارند

این دهستان داری اب وهوای بسیار لذت بخش میباشد ودارای رودها ونهرهای نظیر سراب نیاز.اولاد .غلامحسینی .کیسله .نیره .چشمه خانی وسراب دوغ وجود دارد که عمدتا از کوهستان گرین سرچشمه میگیرند .

اب سراب دوغ سرد وزلال وخوشگوار بوده وعلت  نامگذاری این سراب ان است که چنانچه ز خاک اطراف سراب که به سرخی میزند در اب بریزند اب جوشیده وسفید میشود .

ادامه مطلب را بخوانید

اشعار زیبای آقای عیسی داودی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
ارسال شده توسط عیسی داودی عضو کانون تبادل افکار
 لکستان
**************************
بوره ای نور دیده چمریتم 
 وهار سوز پر گل چمریتم
 تو گرمای همیشه تاوسونم 
 حنکون  ولگ ریزم چمریتم
 نشون سردی فصل زمسون 
مه تاروژ قیامت چمریتم 
 هزاران گل بوه نذری چملت
 نه یه گل صدهزار گل چمریتم

*******************************

پریشون که دل بی حونه مونمه
 بلاون ادل هر زمسونمه 
 بخن تو ای وهار سوز پر گل
 کلیل بخت ساز مشکل مه


ادامه مطلب را بخوانید

داستان گرگ و سگ (قسمت اول)
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
ارسال شده توسط یداله چراغی عضو کانون تبادل افکار لکستان

یه شو اَژ شوَل وَرَه سالی بی   /  زمین آجرّیا اِسبی شالی بی

یه هفته تَپ تَپ الماسِ زرین   /  چوی بالِ پپی رِزیا اَر زمین

دِنونه دیوار وَر اَر بُنِ وَر  /     خِراوه داوی چوی دِنون خَر

هُمسا اَژ هُمسا خَوَر نیاشتی   /   کَس اَر دشت و بون گذر نیاشتی

کَرّکَرّه مِزی چوی توزِ لشکر  /   تمومِ وِلات گِرتویتی اِی وَر

اَر نزیکِ ایل یه گرگِ پیری   /     وَ دَس یَخبَنون ژار و فقیری

قِی قُپیا , لرز اَر دَس و پا بیتی  /   ویر اَر آبادی , تَقِلا بیتی

سینه خیز , دودِل , وَ حالی حالی   /  تَک دای اَر حصار یه کهنه مالی

شاید وِر اَژ یه آیم بِگالِنی   /    کاوِرِ چاخی اِیر بِراقِنی

یَک دو گِل یاواش جاجاواز کِردی  /  گوشَل قَمچ کِریا , چَمَل واز کِردی

ادامه شعر را دار ادامه مطلب بخوانید

دانلود مداحی لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) بر تمام شیعیان به ویژه مردم فهیم لکستان تسلیت باد.











ادامه مطلب را بخوانید
لاوه لاوه
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
«لاوه لاوه جادوی تربیت»
«برایِ براکه م ها قُشه ن شا /خدا نکُشتیِ ئه را ته ما شا»
معمولاً از آغاز تولّد تا حدود ۱۳-۱۲ سالگی را که تقریباً پایان دوره دبستانی است، دوران کودکی مینامند.اینکه این زمان خود به چند دوره تقسیم می شود و هر قسمت نیز دارای چه تقسیماتی دیگر است دز خوصله ی این گفته نیست.انچه مورد نظر ماست اهمیت آموزش و تربیت نونهالان در این مدت زمان کودکیست. دوران کودکی در زندگی انسان از اهمیتی ویژه برخوردار است. در این دوران میتوان بنای یک زندگی سالم سعادتمندانه را پیریزی کرد.
در این زمان کودک از قوه ی الگو پذیری فو ق العاده ای بر خوردار است و آنچه را می شنود و می بینید ،سعی می کند هم تقلید کند و هم در ضمیر پنهان حود نگهداری کند و در آینده به کار ببرد.
ادامه مطلب را بخوانید

مویه برای زنان
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
مویه برای زنان+
مویه کردن یکی از رسوم ریشه دار در فرهنگ مردم لرستان است.در مراسم سوگواری، زنان در وصف متوفی اشعاری را می خوانند ودیگرزنان در هنگام واقاو،یا
 پایان هر بند از موگه، اورا یاری می کنند.غالبا زنانی که در این کار مهارت وصدایی گیرا دارند بر دیگران ارجحیت دارند.گاهی مردان نیز برای مردگان مویه گری می کنند،منتهی این مویه گری عمومیت ندارد.تنها این زنان هستند که در طول تاریخ وادوار متمادی صحنه گردان این مراسم هستند.
با کمی تامل در می یابیم که تا حالا کسی- به زبان لکی – به خود زحمت نداده است که برای بزرگداشت زنان ودر رثای آنان شعری بسراید.اگر هم اشعاری وجود داشته باشد ابیاتی بس اندک وبی محتوا هستند. در وصف زنان اشعار عاشقانه بسیار داریم،واین اشعارهم برای تسکین و التذاذ شخص شاعر سروده شده اند.
ادامه مطلب را بخوانید

ته ناف دار
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
«ته ناف دار»
ئه ر بالات دویریا، چل گو چل نیم گو /پرچت ره ش ئو کو ئه ر سه ر کو
لوزت شیرین ئو ده م قه ن سول قامت / دیار دوسه که م که ت ئو قیامتئه ر پایمو جاکه ت قُرم که ن یایه / وه ئه شاره تو سه نگم چنیایه
هر هامه ته مات ئی دویر دیار بِیِ / شیوه شیرینت نِشو چیه مم دِیِ
ئه ر ده ر ماله که ت ،جه نگ ئو جه نگ دویه/ سُزیایه دلم ،ئیی نُم ئیِ قییه
هر تالیِ ئی گیست ، ته ناف داریکه / هر داریِ ئه ریِ ، ئاشق ژاریکه
بُخ تینی گِرتمیِ ، بیه ژونِ سه رد / نیشد ئو دو دیده م ، بیناییم ویه رد
مدروشیا وه شو ،چراخ ماله که ت / مه جُجیا چوی شه م ته نیا خاله که ت
ئه ر وئده جا که ت ،ئه خگه بنیشم / تا روژمه ردن هر ئاه بکیشم
ئه ر بِیت تو باینا ،سه د سال مه نیشم / بار دوریه که ت وه کول مه کیشم


بازیهای محلی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
بازی وسرگرمی ها
در زبان لکی بازی مرادف باورزش امروزی است وهرنوع ورزشی را گذشته از اسم خاص با اسم عام بازی نام می برند.بازیهای محلی به خاطر جنبه ی پرورش جسم
 وروح وایجاد شور ونشاط وپر کردن اوقات فراغت درمیان مردم طرفداران بسیاری داشته است وهم اکنون تا حد زیادی از این گرایش کاسته شده است،به طوری که بعضی از آنها به بوته ی فراموشی سپرده شده اند.عوامل بسیاری در این امر دخیل است وعلت اصلی شاید پیدایش ورزشهای متنوع امروزی وگرایش نسل جوان به آنهاست.اکثر این ورزشها در گذشته در مکانهای خارج از شهر و روستا و گاه در منازل اجرا می گردیدوهنوز مردم به شکل امروزی دچار مشغله های بسیار کاری ومعیشتی نبودند.
ادامه مطلب را بخوانید

متل
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
گوره هویله(گوساله ی قهوه ای )
یکی بودیکی نبود.درزمان های بسیار دوردر خانواده ای فقیر هفت برادر زندگی می کردند .شغل این برادران شکار کردن بود.هر روز صبح به قصد شکار از خانه خارج
 می شدند .گاه چند روز طول می کشید تابر گردند. آنها سال های سال در آرزوی خواهری بودندواز خدا می خواستند به آنها خواهری عطا کند .
آرزوی هفت برادر داشت بر آورده می شد.مادرشان احساس زایمان می کرد.در این هنگام برادران عازم شکار بودند .با مادرشان عهد گذاشتند که اگر پسری به دنیا آوردی تیر وکمانی را به چلگه (chelagah) چادر بیاویز واگر دختر آوردی سرمه دانی را آویزان کن تا مابه خانه بر گردیم وترک دیار نکنیم.
ادامه مطلب را بخوانید

پوشش سنتی مردم لک
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
انسان از بدو آفرینش وگام نهادن بر این کره ی خاکی خود را محتاج وسیله وپوشاکی دیده است تا با آن خود را از سرما وگزند عوامل طبیعی برهاند.زمانی خود را بابرگ وپوست درختان می پوشاند وزمانی هم از پوست حیوانات برای خود پوششی تهیه می کرد وبا مرور زمان به فکر تزیین وآراستن این لباس گردید.برخی احساس داشتن پوشش وپوشاندن بدن را ازنگاه دیگران امری فطری می دانند.خداوند درقرآن در سوره ی اعراف آیه ۲۶ می فرماید: یا بنی ءادمَ قد انزلنا علیکم لباساً یُوارِی سوءَاتکم و ریشاً و «ای فرزندان آدم به حقیقت فرو فرستادیم بر شما پوششی که بپوشد عورتهای شما را و….در تمام ادیان الهی داشتن پوشش وحجاب مخصوصا برای زنان امری بدیهی وگاه واجب دانسته شده است.منظور ما در این جا پرداختن به پوشاک مردمان ایران وبه تبع مردمان لک ولر زبان است.با توجه به اینکه نیاکان مردم لک زبان مادها بوده اند ،ناگزیر باید به طرز و شکل پوشاک این قوم اشاره شود همچنین پوشاک هخامنشیان که سبک پوشاک را از مادها تقلید کردند.خانم نگار طیبی در کتاب خود به نام لباس وپوشش آریاییان می نویسد:
ادامه مطلب را بخوانید

واحدهای اندازه گیری لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
+«واحدهای اندازه گیری لکی»
انسان در اوایل زندگی خود بر روی کره ی زمین از اندازه گیری و طول مسافت چیزی نمی داست ، اما با گذشت زمان به خاطر نیاز جویای اندازه گیری فاصله ی نقاط مختلف از همدیگر شد که شاید اولین واحد اندازه گیری که انسان به آن دست یافت ، استفاده از پدیده های پیرامون و اعضای بدن خود یعنی دستها و پاها بود.در طول زمان با گسترش ذهن و نیاز مردمان واحدهای اندازه گیری هم در هر زمینه ای تغییر پیدا کرد و نمودهای مشخصی (استاندارد) برای اندازه گیری وضع گردید تا جاییکه می توان ریزترین جزء هستی را که در ذهن آدمی متصور باشد اندازه گیری کرد و این سیستم دارای اضعاف و اجزائی در زمینه های مختلف است .
در این نوشته هدف ما معرفی واحدهای اندازه گیری است که تا چند دهه پیش در میان مردم ما معمول بود و شاید در محاورات و اندازه گیریهای غیر رسمی امروزین نیز از آنها استفاده می شود .آنچه در میان واحدهای اندازه گیری مختلف مورد نطر است اندازه گیری طول و واژه های لکی مربوط به این مقوله است.
ادامه مطلب را بخوانید

کر داوت زه مو دار
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
کرداوت واژه ای لکی از دو جزء “کر “kerr “به معنای خط و شیار و “داوت “(داوود)ترکیب شده است.در بعضی نقاط لکستان واژه ی “زه مودار” را هم به آن می افزایند. “زه مو دار” به معنای صاحب و ولی امر ودارای نفوذ معنوی و قلبی در میان مردمان همه ی زمانهاست . در مجموع کر “داوت زه مودار” حصنی است که مردم را در پناه خود نگه می دارد. مترداف “کر”در زبان لکی “شیک” است که ان را به عباس نسبت می دهند ومنظور از عباس حضرت ابو الفضل(ع) می باشد ومی گویند به این سه شیک عباس قسم.گاهی هم برای سوگند خوردن وخود را پاک نشان دادن رو به قبله می ایستند وسه (خط،شیک،کر)می کشند ومی گویند به این سه خط قسم که…گاهی هم به طرف امامزاده یا قبله سه گام بر می دارند وسوگند یاد می کنند.در هر صورت منظور اصلی یادی از “کر داوت” است که می تواند مایه ای از دوران باستان داشته باشد.
ادامه مطلب را بخوانید

پیمونن
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
” پیمونن ” واژه ای لکی و به معنای تعیین مقداری از اجناس مانند : گندم و جو و دیگر غلات و حبوبات است.برای این کار از ظروفی مانند ” نیم منون ” و “کیله” که عموما معادل سه کیلو گرم است ، استفاده می شود. بر خلاف اکنون که برای توکیل اجناس از ترازوها و باسکولهای دیجتالی برای وزن کردن صدم گرم تا چندین تن استفاده می شود،در گذشته برای این کار در هنگام تابستان وقتی که خرمنهای کشاورزی کوبیده می شد ،آن را به شکل ” ته رت “tart در می آوردند و پس از آشیر داری (شه نیاری) به غله ی خالص بدون کاه ” مایه ” تبدیل می شد .برای اندازه گیری مقدار در آمد یکی از افراد باتقوا را خبر می کردند تا آ نرا “کیل ” keyl کند.
ادامه مطلب را بخوانید

اشعار بامیه فه ز
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
اشعار بامیه فه ز ( با مسمی/کاربردی) اصطلاحی است که اینجانب بر بعضی اشعاریا تک بیتهای لکی اطلاق داشته ام.اشعار با مسمی، ابیات یا تک بیتهایی هستند که اشاره به داستان یا باوری دارند.این اشعار در طول زمان بدون شناخته شدن گوینده نسل به نسل باقی مانده اند.گاه ریشه در حقیقت دارندوگوشه ای از تاریخ را روشن می نمایند.گاه ریشه در خرافات وباورها دارند.دو مورد از این اشعار باتوجه به ریشه ی پیدایش بنا بردانسته های شخصی و گفته های معمرین بیان گردیده اند.
ادامه مطلب را بخوانید

«شایری » « shyeri» / شاییر / shayer /
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
شایری واژه ای لکی و لری است و به معنای سرودن ابیاتی است به صورت هجو و هجا کردن شخصی به خاطر اینکه از او کاری مخالف نظر شاعر روی داده باشد.این واژه در ظاهر همسان واژه ی شاعری در زبان فارسی است اما در زبان لکی علاوه بر حفظ معنی مصدری خود ، دارای معنی اصطلاحی گردیده و آن عبارت است از اینکه کسی را با ابیاتی موزون و خنده دار و گاه غیر مودبانه و هزل هجو کنند.
افراد «شاعر» را مردم با همان مصداق زبان فارسی ، « شاییر / shayer » مورد خطاب قرار می دهند واز ارج و منزلت بسیاری بر خوردارند .هر چند درمورد افراد «شایری وه ش» هم نظر نامناسبی ندارند ،اما بین این دو تفاوت قائلند و شاعران واقعی از احترام خاصی بهره می برند.
ادامه مطلب را بخوانید

آواهای نه مِر »(همیشه زنده)
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
واژه ی موسیقی بر گرفته از «موزیکا / mousica» یونانی است.در زبان فارسی خنیا و فاعل آن را خنیاگر می گویند.در زبان اوستایی به صورت «هو نواک » آمده است که خود از دو جزء «هو» به معنای خوب و «نواک » به معنای نوا تشکیل شده است.و اما برای موسیقی تعاریف مختلف از سوی اهل فن ارائه گردیده است .بهترین تعریف شاید این باشد که : موسیقی هنری است که احساسات و خواسته های درونی و روانی آدمی را به وسیله ی آواها بیان می کند
ادامه مطلب را بخوانید

داستان زیبای گرگ و سگ(قسمت دوم )
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
تا سفیده صو هَر هامه خَوَر  /  مَر خوینِم بِرشی , بیلِم باین ای وَر

اگر بِگیردین اَر دور پَچی  /  یا وَ زونِ خوش اَرّیتا نَچی

مِ نیون گِرِم , هجومه مَکَم  /  عمرِ فاسِدِت تمومه مَکَم

گرگ وِت ای رفیق دِلِت اِشکونم  /  خیالَلِت کُل اَژ یَک پِشکونم

گَپِ گذشته نار اِی خاطرِم  /  وِژمه مَزونم دُز و کافِرِم

مِ خدا هونه دُریس کِردِمه  /  قاتل و موسَل , چِلیس کِردِمه

وختی سالم بیم , هونه لات نویم  /  اَر دَرِ مالَل , انگِلات نویم

ادامه مطلب

مردم لک در داغستان
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

مردمان قوم لک و پاره ای از لکستان در داغستان

 مردمان قوم لک در داغستان در بخش مرکزی بخش های کوهستانی در حد فاصل

نواحی لک و کولینکسی زندگی می کنند. طبق سرشماری جمعیت سال 2010میلادی حدود 161هزار نفر لک که معادل حدود 5.6درصد کل جمعیت است در داغستان زندگی می کنند.

تاریخ قوم لک در جمهوری داغستان روسیه

قوم لک همواره مورد تهاجمات زیان های زیادی واقع شده است که بیشتر با هدف تغییر دین و مذهب و... صورت گرفته است، جنگ جدید قفقاز سبب در رنج افتادن دوباره لک ها شد.

 

 

ادامه مطلب را بخوانید

شاهنامه لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

شاهنامه لکی به زبان «اصلی» لكی[1]بر گرفته از کتاب از هگمتانه تا شوش (رشید کوچکی )

1ـ شیران و بوران طــایفه‌ی  دســتان                         راهی بین لوان پری سیستان
2
ـ ایســـــه خالین ولایـــــت ایــــران                       كس پیدا نین ژَ نره شیران 
3
ـ باقـــــی اختیـــــار و دســـت ویتن                      ژَ ‌كی خوف درین، پروا ژه كیتن
4
ـ پیران طلب كرد ، واتش ای پیران                       قاصد آوردن خبر ژَ ایران 
5
ـ او مـــرز و او  بوم، كس نین پیدا                         ایراده  دارون‌، بكینون پیراه 
6
ـ بكـــرون چپــــو تمامی ایــــــران                       بــــستانون قصـــــاص، ژَ نره شیران 


ادامه مطلب را بخوانید

قوم لک وزبان لکی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

کاسی،گاسی(لک) از اولین مردمان ایرانی بودند که قبل از ورود اریاییها در سرزمینهای غربی ایران زندگی میکردند واینان همان ایرانیان اصیل هستند .شاید کهن‌ترین سندی که از لک‌ها درست نام برده‌است کتابی است با عنوان:

 (the American cyclopedia)  به معنی دایره‌المعارف. در این کتاب آمده‌است چهار قوم اصلی ایران را: ترک‌ها، کردها، لک‌ها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند.

لک ها دارای زیر شاخه هایی همچون لرها و بختیاری ها نیز هستند (خانم Mary Shiel کتاب نظری اجمالی بر آداب و زندگی در ایران چاپ 1856 لندن انگلستان).

لک‌ها در سرتاسر ایران پخش شده‌اند، ولی در غرب ایران تمرکز بیشتری دارند. در این کتاب ذکر شده‌است: لک‌ها از خون ایرانیان اصیل هستندمعنای اصلی لک "مرد " است ولی وجه تسمیه ی معتبر دیگر آن به معنای "صد هزار " است .از اینجا میتوانیم نتیجه بگیریم که لکها همان قوم کاسیت هستند.

ادامه مطلب را بخوانید

ابیات فال چل سورو
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

فال چل سورو همانند مور یکی از مختصات لک زبانان ویکی از مشخصه ی سرزمینهای لک نشین است.این فال بیشتر در شبهای زمستان

 زمانی که افراد فامیل دور هم جمع میشوندمورد استفاده قرار میگیرد

 1) اَر دوس هزار بو، هر تو یارِمی / هر تو یارَكِه، نو شكارِمی

2) گِلِه گوشتِ تویشك، وَ گوپِه نونا / ماچِ تویله دِت، سه‌تیر وَ شونا

3) دَمَكَت بار بِن دَم دَمانِت كَم / سورمِه عطاری پِر چمانِت كَم

4) خانِم نِمَرِه. گوشت شكارِم / كو گَردی بِكم اَرا كی بارِم

5) شو مانگی خاصه و شرط خوشت بو / سوزه بالابرز و ترکشت بو

6)ژیر سریت نی بو ژیر پاییت له بو/ ژ مال ژ دنیا هر ژنت خاص بو

7) خدا برسان روزی قلیانم / تماکو فروش بکه مهمانم



بیش از صد بیت از چل سورو را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید.

شهر وشهرستانهای لک زبان(لک نشین)
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

شهر وشهرستانهای لک زبان(لک نشین)

۱نوراباد(لرستان) -۲داغستان(روسیه) -۳دره شهر(ایلام) -۴رودبارومنجیل ولوشان(گیلان) -۵ابدانان(ایلام)-۶الشتر(لرستان) -۷تویسرکان(همدان) -۸صحنه(کرمانشاه) -۹شیروان وچرداول(ایلام) -۱۰کنگاور(کرمانشاه) -۱۱ -کوهدشت(لرستان)۱۲نهاوند(همدان) -۱۳هرسین(کرمانشاه)

وحالا توضیحی اجمالی در مورد شهر وشهرستانهای لک زبان:

1-دِلفان با جمعیتی بالغ بر ۱4۰ هزار نفر، منطقه‌ای در شمال غربی استان لرستان ودر فاصله 90 کیلومتری شرق کرمانشاه ودر مجاورت استان همدان از شمال و استان ایلام از جنوب غربی ایران است.

مرکز آن نورآباد با جمعیت تقریبی 6۰۰۰۰ نفر است.دارای 500 پارچه ابادی میباشد که در حال حاضر 422 روستای ان دایر وبقیه خالی از سکنه شده اند در مغرب آن رودخانه‌های سیمره و گاماسیاب جریان دارند.و در جنوب شرقی ان رودخانه کشکان جاری است همچنین رودخانه بایور(باداور)از میان شهر نوراباد می گذرداین منطقه کوهستانی و سردسیر است واز دیر باز محل ییلاق طوایف دلفان بوده است. محصول آن غلات، صیفی‌جات، لبنیات و پشم می‌‌باشد.

ادامه مطلب را بخوانید

من لك زبانم ،من كرد نیستم
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

رضا حسنوند(شوریده لرستانی ):ایرانی بودن فخری است كه  هرقومیتی دربرابر آن رنگ می بازد و هرزبانی در ساحت آن

 احساس بیخودی می كند  زیرا فخر بر ایرانیان سترگ و بشكوه سر را بر اوج آسمان می برد و فلك را به حسادت وا میدارد اما در این میان هستند اقوامی كه در این خانواده دارای اصلی و نسبی هستند و در سایه سار ایران بزرگ خودی می نمایند و بر خویش می بالند و با انتساب به ایران كهن این فخر نیز می برازدشان.

اما آیا همه اقوام ایران از نظر نژادی و زبانی تفاوتهایی دارند یا به صرف همسایگی جغرافیایی باید این یكی، آن یكی را از خود بداند یا به استقلال همسایه احترام بگذارد؟ می پرسید چرا این سوال مطرح می شود ؟ بله، به خاطر آن است كه می خواهم راز مگوی خود را بر سر بازارها افشا كنم و از ملامت باكی نداشته باشم جون من یك لك زبانم و مشخصه لك زبانان صداقت و پاكی است و در این اندك نوشته می خواهم بگویم زبان من لكی است  و این زبان دارای استقلال است و آنان كه مارا به خود منتسب می كنند لطف دارند ولی نمیدانند كه ما خودیم و آنان خود،سالهای سال است كه می گویند لك واژه ای است برگرفته از دو واژه لر و كرد؟!! اما این فتوا در كجا و از كجا صادر شده كسی نمیداند و من هم نمیدانم؟!!. عده ای می گویند لكی شاخه ای از كردی است؟!! ولی كسی نپرسیده :ای بینوایانی كه این فرمانها را صادر می كنید برچه اساس نظر میدهید ؟ اگر از بخارات معدوی است پس معلوم است به كجا می انجامد و اگر براساس منبعی است بگویید كدام منبع است.

ادامه مطلب را بخوانید

گذری بر جغرافیای تاریخی الشتر
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

الشتر مرکز شهرستان سلسله و از شهرهای کهن و ادب پرور لرستان است.

جغرافیای تاریخی :

 حاصل خیزی و موقعیت جغرافیایی ویژه این منطقه مورخان و جغرافیا نویسان دوره تسلط عرب و بعد از آن را بر آن داشته كه هر كجا اسمی از مناطق كردستان و لرستان به میان بیاید ذكر این منطقه را به میان بكشند در كتاب های تاریخ و جغرافی های پیش از اسلام نامی از این منطقه به نام الشتر دیده نمی شود اما كلماتی در لابه لای كتاب های تاریخ یو جغرافیایی دوران پیش از اسلام دیده می شود كه مشابهت زیادی به كلمه (الشتر ) دارند كه در وجه تسمیه ذكر آنها بیایند توجه به آثار باستانی قوم كاسی كه در موزه های ایران و اروپا از این قوم به دست آمده معلوم می گردد كه الشتر نه تنها جزء قلمرو این قوم بوده بلكه الشتر به منزله مردمك چشم سرزمین های تحت تسلط قوم كاسی بوده است شگفتی هایی كه ذكر آنها گذشت و اكنون در میان كوه ها پراكنده اند در تأیید این گفتار كمك می نماید علی محمد ساكی در كتاب جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان می نویسد :

ادامه مطلب را بخوانید

لزوم شکل‌گیری یک هویت مستقل موسیقایی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
بهزاد خالوندی (سیمره): آهنگ‌هایی مانند «بزران بزران»، «هناسی»، «زنگ زنگ»، «سوزه سوزه»، «بورن بورن سیر کنی»، «مریم مریم»، «اری بالا برز»، «کچکله شیرازی»، «کلنجه زرد»، «ای دوس ار هاتی»، «لرزان لرزانه»، «دسکم بگر» و … مجموعه‌ای بی‌مانند و گران‌بها از آثار معروف و پرطرفداری هستند که با گویش لکی توسط خوانندگان بزرگی مانند «رضا سقایی»، «فرج علی‌پور»، «علی‌رضا نادری»، «بهمن اسکینی» و «ایرج رحمان‌پور» به زیبایی هرچه تمام‌تر اجرا شده‌اند. اما اغلب این قطعات بیش از آن‌که به نام گویش شعری خویش (لکی) در میان عامه معروف شده باشند بیش‌تر به عنوان کارهایی از موسیقی لری شناخته می‌شوند.
ادامه مطلب را بخوانید

تپه گندم بان
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

تپه گندم بان (حبیب وند)
ن
امتپه گندم بان (حبیب وند)
کشور ایران
استاناستان لرستان
شهرستانشهرستان دلفان
اطلاعات اثر
کاربریتپه
دیرینگیدوران پیش از تاریخ ایران باستان
دورهٔ ساخت اثردوران پیش از تاریخ ایران باستان ،دوران‌های تاریخی پس از اسلام
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۴۳۸۴
تاریخ ثبت ملی۵ آذر ۱۳۸۰

تپه گندم بان (حبیب وند) یا تپه جمشیدی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان در شهرستان دلفان،، روستای حبیب وند گندم بان واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.]




ادامه مطلب را بخوانید
دسته بندی: حبیب وند گندمبان ,

گندمبان در لغت نامه دهخدا
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

گندم بان . [ گ َ دُ ] (اِخ ) دهی است از دهستان خاوه ٔ بخش دلفان شهرستان خرم آبادکه در 12 هزارگزی جنوب

 خاورینورآباد و 12 هزارگزی جنوب خاوری شوسه ٔخرم آباد به کرمانشاه واقع شده است هوای آن سرد مالاریایی وسکنه اش 360 تن است آب آن از رودخانه ٔ خاوه تأمین میشود.

محصول آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و راه ده مالرو است ساکنان از طایفه ٔ کرم علی هستند.

 (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).


دسته بندی: حبیب وند گندمبان ,

تحلیل جامعه شناختی نزاع دسته جمعی
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )

روستای حبیب وند مانند بیشتر روستاهای دلفان با یک مشکل تاریخی سالهاست دست وپنجه نرم میکند .نزاع دسته جمعی

 در  این روستا ریشه ای تاریخی دارد به طوری که کل ساختار روستارا دستخوش تغییرات کرده است.

مردم این روستا هرچند از لحاط فرهنگی و قدمت تمدن در سطح بالای قرار دارد اما متاسفانه همچنان با مشکل تعصبات قومی طایفه ای مواجه است این امر مشکلات فراوانی به وجود اورده است از جمله:

۱.قتل افراد

۲.خونریزی های جرحی

۳.مهاجرت های اجباری

۴.تحمیل هزینه های مالی

۵.بر هم زدن کانون خانواده های که با طرفهای درگیر نسبت نسبی یا سببیدارند

۶.و...

ادامه مطلب

کیش مردمان لک از باستان تاکنون
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
  • کیش مردمان لک از باستان تاکنون
  • کیش  کاسیان  :
    کیش کاسیان  را  شاید  نخستین  نقش  پناهگاه  جنوبی دره  میر ملاس  واقع درکوه  سَرسُرحسن  شان  کوهدشت   نقطه  عطفی  در  پژوهش برای  دانستن   نخستین   جلوه ها  از  باورهای  آنان  به  نیروی خدایان  باشد
  •  
  • از  نقش ها   در  مفرغ ها  مرکب از  شکار  و  بت  است  یعنی  مجموعه ای  از  از کله  قوچ  با  شاخهای  نیمدایره ای  که  درون  هر  دایره شاخ  و  یا  حلقه   صورتی  از  انسان  خدا  نما  جلوه  می کند.   مفرغهای  دارای  سر  قوچ   و  حلقه  ، گاه  بر معبد ها  نیاز  می  شده  است و  گاهی  هم  طلسمی  برای  همراه  داشتن   هنگام   شکار  رفتن   که  آنها  را بر یراق  لگام  اسبان  شکارچیان  می آویخته   اند و  سرانجام پس از  مرگ  شکارچی  ،  همراه  وی  به  خاک  سپرده   می  شدند  .  این  حلقه  بعد از  حمله  تازیان  بر  روی نقوش  به  صورت  بسته  و باز  در معماری  و  سفالگری  و  نقاشی  و  مینیاتور  به  کار  گرفته  شد   و  به  عنوان  طلسم  و حرز  حلقه ای  بر درهای خانه   شد  تا  به هنگام   در زدن   خبر های  با  شکوه  و خوب  را نوید  دهد  .یکی  از  خدایان  آنها  به  نام  کاشو نه  تنها  جنبه  خدایی  داشت  بلکه   نام  نیای قبیله   کاسیان  نیز  بود   .  خدایان  کاسیان  با  خدایان   بابلیان  متفاوت  بودند   ولی  کاسیها  هم   خدایان  دیگری  هم  داشتند  که برای  بابلیها مورد احترام  بود  اما  بعد از  سقوط دولت  کاسیان  ،  بابلیها   پرستش  آنها   را   ترک  کردند  .    
ادامه مطلب



 
لطفا در نظرسنجی شرکت کنید.
سوال: پیشرفته ترین شهرستان مننطقه لکستان کدام شهرستان میباشد؟ (فرهنگی،اقتصادی،علمی ،ساختار شهری و... )







وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

آمار واطلاعات سایت
محل درج تبلیغات

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

کانون تبادل افکار مردم لک زبان

اخبار و روزنامه های امروز
پر بازدیدترین مطالب سایت

کد پربازدیدترین

نظرسنجی واشتراک گذاری

پشتیبانی

تصویر ثابت