تبلیغات
وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان - رضاحسنوند« شوریده لرستانی»

اسلایدر

رضاحسنوند« شوریده لرستانی»
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
زندگینامه رضاحسنوند

به نام خداوند جان آفرین

زندگینامه « شوریده لرستانی»

نمیدانم چند سال از آغاز آفرینش گذشته بود كه میلاد من آغاز شد؟راستی نمیدانم آغاز آفرینش بهار بوده یا تابستان؟ولی محتمل اولین جنبش زندگی برگریزان بوده است.

می پرسید چطور؟بله،جواب میدهم.اگر خزان نبود چرا آن همه مصیبت بر سر تك مرد آفرینش ـ اعنی آدم ـ آمد؟پس چرا؟چرا،چرا؟……….

      خوب ،داشتم می گفتم پرت وپلا می گفتم ببخشید!سبد سبد معذرت.اینجانب درشهریور 1346 هـ. ش. دوروز مانده به برگ ریزان طبیعت ،آفرینش را مفتخر وجود ذی جود خود كردم!تا از آن به بعد دیوانه ای بر جمع دیوانگان شهر افزوده شود وباتحمل اندوهی دیگر جگرخلقت تشفی یابد.از آنجا كه بین من ومیلادم از قبل قول وقراری برای زندگی وجود نداشت نبود، «ما نبودیم وتقاضامان نبود»روزهای نخست نامی نداشتم و بااسامی عاطفی ونی نی پسندی صدایم میزدند.

جهت دانلود فایل صوتی اشعار به ادامه مطلب بروید.

    بعداً دریك سقیفه مشورتی نامی برایم انتخاب كردند كه « رضا» یت من  نیز درآن تعبیه شد!!خانواده جوان نام فرزند سوم خود را رضا نهادند. به به و چهچه!! سالها از پی هم شپری می شد هوهو زنان و زوزه كشان،فضای روستای وهوای ده «پای برج» باجویباران رؤیائی ودرختان درهم ودل انگیز، ارثیه بیت سازی را درمن نضج می بخشید. حالا دیگر بیست وچهار فصل راپشت سر هم طی كرده بودم،و مفت خور بی مصرفی بیش نبودم، دیگر شش ساله بودم و می بایست حدّ اقل درهفته روزی شش ساعت از خانه دورم كنند ـ و چه سخت گذشت آن روزها ـ خزان سال 1352هـ .ش. پدرم دستان تنهائی ام را گرفت وكودك روستا زده خود رادرازدحامی بنام «دبستان نوبنیاد عبدالمجید بنان» رهاكرد ومن؛« درآشوب خلق از پدرگم شدم» خدای من!این همه دست!این همه پا! این همه چشم وگوش وسر وووووو.برایم بسیاربدیع وشگفت انگیزناك! بود.

        برای اولین بار پدرم مرا درامواج آدمیزاده ها تنهای تنها رها كرد.خدای من !مگر میشود؟من درمیان این همه آدم دوگوش چه كار كنم؟روستایم كجاست؟راه روستا كجاست؟

«من گم شده ام مرا نجویید   باگم شدگان سخن نگویید»

      اولین روز مدرسه ،بی كتاب و بی مدادو بی لباس و بی……معلمهاـ خاك برآنان خوش باد ـ چیزهائی می گفتند و می نوشتند كه برای من به حكایت جابلقا و جابلسا می ماند؟!با بهت و ناباوری تمام همه كس وهمه چیز راـ بچه های مردم،نگاه بكر وناآشنای معلم،میز ونیمكت،لامپ،تخته سیاه،وـ نگاه می كردم و تنها چیزی كه برایم محلی از اعراب نداشت درس بود.اما هیچ یكاز این ها بوی روستا وعطر تازه نانهای ساجی مادرم را باخود نداشتند.زیر پایم به جای چمن سنگ بود وحیاط مدرسه هم سنگدل.

        آن همه تفكر باصدای زنگی به هم خورد و مدرسه كن فیكون شد وفریاد بود كه به آسمان نهم میرسید.همه شاد وشنگول ،اما من مبهوت وحیرت زده،ومعمولاً شادی از آن بچه شهریهای بی غم وغصه بود ،نه بچه دهاتی ها،زیرا بچه دهاتی ها مانند رودخانه هایشان سربه زیر وزلال وجاری اند،اما بچه شهری ها آسفالتی اند؟!

        سالها بی آنكه من بخواهم ،یك و دو وسه چهار و پنج؛ ازكنار كودك روستائی گذشتند.وچه بد شد حال وهوای معنوی دبستان به سرعت گذشت،

 

چو در اول كلاسم پا نهادم

الفبای دبــستان را نوشتم

معلم گفت:بِنْویس آب اما

گرسـنه بودم ونان رانوشتم

روزگار فریبمان داد وبه امور زندگی ودرس ومشق و.سرگرممان كرد وندانستم كه این بیست فصل دیگر زندگی چگونه سپری شد؟

       وقتی به خود آمدم كه با یكسال ارفاق به كلاس اول راهنمائی یا همان كلاس هفت خودمان ارتقاء یافتم! بیچاره كلاس ششم حرف والی دوران تحصیل،كه بی هیچ جرمی از گردونه حذف شده است؟!

       دوران راهنمائی باسرعت نور گذشت ودرسال 1361 وارد دبیرستان دكتر شریعتی الشتر شدم. درهمین روزگار  بود كه باكلمه ها احساس خویشی پیدا كردم و شعور شعر در باطن كویر من ریشه زد.كاش نمی زد؟!

        درسال 1364 وارد تربیت معلم قزوین شدم و درهمین روزگار به عنوان نفردوم درمسابقات شعر اشتباهاً انتخاب شدم.؟!درسال 1367 دردانشگاه آزاد بروجرد پذیرفته شدم ولی به علت پایین بودن سطح علمی  آن روزگار دانشگاه آزاد،درآزمون سراسری شركت كردم و برای باردوم دردانشكده ادبیات دانشگاه تهران برای سه سال مشغول درس خواندن شدم وبعد معلم ادبیات والفبای بچه ها و نقد ادبی و رفت وآمد شعرا و انجمن های ادبی و دغدغه شعر و قافیه درد ادبیات و . بعد ازمدتی دوباره عشق به درس خواندن مرا به مقطع کارشناسی ارشد ادبیات در دانشگاه  قم کشاند و بعد هم اخذ مدرک کارشناسی حقوق و بعد هم نمیدانم چه خواهد شئ؟؟؟ از غزل بیشتر خوشم می آید ومیانه بدی با مثنوی و دوبیتی و رباعی ندارم درتمامی قالب ها شعر می گویم و از همه شعرای گذشته خوشم می آید.در زمینه ی شعر لکی ابداعاتی را عرضه داشته ام رباعی و دوبیتی و اوزان نو در شعر و لکی و وووو

آثار:

ابداع طرح نوین « دستاهنگهای عروضی » كه در نوع خود بی نظیر است .

ابداع الفبای زبان لكی و رفع مشكلات نوشتاری این ربان.

چاپ كتاب آرزوی وحشی ـ‌گزیده ای از اشعار وحشی بافقی ـ

تصحیح و تحشیه و و چاپ دیوان شعر میرزا شفیع مصدق .

چاپ لغتنامه مختصر زبان لکی

چاپ مجموعه مقالات تبارهای گمشده ج اول

چاپ اشعار لکی در مجموعه ای به نام گلاره

چاپ اشعارفارسی در گزیده ای به نام نیلوفران خواب

اشعار و مقالات ادبی در نشریات كثیر الانتشار و دنیای مجازی









هوره یا هوسرود

هوسرو یا خسرو یا هوره

به نقل از سایت تبیان

قدیمی ترین نمونه «شعر» در مملکت ایران، «گاثه» یعنی سرودهای منظومی است که در آنها زرتشت، پیامبر ایرانی، مناجاتها و درودهای خود را در پیشگاه «اهورا- مزدا» یگانه و بزرگترین خدایان و خالق زمین و آسمان عرضه داشته است.

این سرودها به قطعه های سه لختی (سه شعری، یا به اصطلاح امروز سه مصراعی) تقسیم شده است، و هر لخت یا شعر، از 16 هجا تشکیل، و در هجای نهم توقف و بعد از هجای چهارم سکوت دارد. و بعضی دارای قطعه های چهار لختی است که یازده سیلاب دارد و سکوت، بعد از سیلاب چهارمی است.

به همین تقدیر بعضی چهارده هجایی و بعضی دوازده هجایی و برخی از اشعار بلند نوزده هجایی است.

این اشعار بلند دارای سکوت است، یکی بعد از سیلاب هفتم، و یکی بعد از سیلاب چهاردهم.

خلاصه در گاثه، قصیده یا غزل طولانی به طرز اشعار عروضی دیده نمی شود، بلکه نوعی از ترکیب بندهای بدون بند است، و از 19- حداعلی- و11- حداقل- سیلاب زیادتر و کمتر ندارد.

ما راجع به شعر عروضی و اقسام آن، در جای خود باز به این قسمت اشاره خواهیم کرد.

زبان گاثه، زبانی است بسیار قدیم و اخیراً عقاید عموم به این نکته نزدیک می شود که زبان گاثه، زبان مردم قدیم ایران است که در بلخ و بلاد شرقی ایران سکونت داشته اند، و درباره خود زردشت هم تردید است که آیا از مردم سیستان یا بلخ باشد یا آذربایجان. از این رو تعجب نیست که زبان اوستا با زبان سنسکریت و ویدا کتاب مذهبی و ادبی برهمنان، این قدر به هم نزدیک است.

در عصر ساسانیان هم، شعر در ایران به طریقه گاثه زردشت رایج بوده است.

اشعاری که متعلق به کتب مانی است و از اوراق مکتشفه تورفان به دست می آید که به زبان پهلوی مشرقی گفته شده است، مثل اشعار مذکور در گاتهاست، یعنی در میان آنها قطعات 12 هجایی است که در هجای پنجم سکوت دارد و هر یک دارای شش یا پنج لخت است، و مانند اشعارگاثه بدون قافیه است. آنچه تا به حال از تفحصات به دست آمده است در ایران ساسانی سه قسم شعر را نام برده اند:

 

الف) سرود:

که مختص آفرین خدایان و شاهنشاه و مختص مجالس رسمی بوده و با آهنگ موسیقی توام خوانده می شده است.از پلهبد «باربد» خواننده و شاعر معروفی نام می برند و سرودهای خسروانی او در الحان 365 گانه، به عدد ایام سال، و سرودهای سیگانه او به عدد ایام ماه، در کتب ادب و لغت ذکر شده است.

ما دو نمونه از سرودهای هجایی که به اغلب احتمالات شباهتی به سرودهای عهد ساسانی داشته در دست داریم، یکی سرود سه لختی است که آن را «خسروانی» نام، شاعر معاصر رودکی، گفته و دیگر «سرو دکر کویه» است که در تاریخ سیستان ذکر شده است.

 

ب) چکامک:

که در متون مکرر ذکر آن آمده و معلوم است که همین کلمه بعدها در ادبیات دوره اسلامی به «چکامه» تبدیل گردیده است، یعنی گاف آخر آن، مانند گاف «بندک» و «خستک» و «خانک» به هاء هوز بدل شده و به این صورت در آمده است. بعید نیست که «چامه» نیز مخفف چکامه باشد، هر چند در کتاب لغت گوید: «چامه قصیده را گویند و چکامه غزل را» ولی به نظرمی رسد که این هر دو لغت «چکامه- چامه» مخفف و مصحف همان«چکامک» باشد.چکامک را باید نوعی از اشعار ساسانی شمرد و به دلیل تفاوت اسم بی شک با «سرود» که معنای آن را دانستیم، تفاوت داشته و غیر از سرود بوده است.

سرود، ریشه فعل سرودن به معنی به «سخن یاد کردن» و مطابق لغت «ذکر» عربی است، و در زبان پهلوی لغاتی چند از ین اصل مشتق می شود. از قبیل «هوسرود» و «دش سرود» که گاهی حرف آخر آنها به حرف بای ابجد، و گاهی به حرف «ی» بدل می شود مثل هوسروب و هوسروی، که لغت «خسرو» را به وجود آورده است و نام دو تن از شاهنشاهان ساسانی است: هوسروی کواتان (انوشیروان) و «هوسرودی اپرویز» نبیره انوشیروان که هر دو از همین لغت است و معنای آن «نیکنام» و دارای حسن شهرت می باشد، و در عوض آنها «دش سروی» به معنی بد نام و قبیح الذکر است. ازین رو «سرود» یعنی ذکر و یاد کردن که طبعاً مراد ذکر خیر است، و قصاید مدحیه یا ستایش خدایان را سرود گفته اند، و سرود خسروانی نوعی ازین قصاید مدحیه بوده است، که منسوب به «خسرو» است که گویا مراد قصاید مدحیه یا مدایح خسرو پرویز باشد. در اینجا اشاره کنیم که سرود در دوره اسلامی، معنای دیگری پیدا کرد، یعنی به جای تصنیف امروز استعمال شد.

اما «چکامک» یا «چامک» علی التحقیق نوعی از سخن سنجی بوده، ولی باید دید کدام نوع بوده است؟

گفتیم که چکامه غیر از «سرود» است، پس از شمار قصاید مدحیه خارج خواهد شد.

حالا باید دید از اقسام دیگر شعر از قبیل غزل (لیریک) یا اشعار وصفی و حماسی و یا ترانه (اشعار رقص و تصنیف) کدامیک را چکامه می گفته اند؟

بعد از اسلام کلمات چامه و چکامه را در مورد قصاید و غزل هر دو بدون تفاوت استعمال می کنند، ولی در اواخر چنانکه گفته شد غزل را «چکامه» و قصیده را «چامه» نامیدند. و ما چندان نمی توانیم به این معنی و اصطلاح که متأخرین وضع کرده اند، اعتماد داشته باشیم.

تنها دلیل بالنسبه روشن در باب «چامه» که بدون تردید گوشه ای از پرده استتار را برمی دارد استعمال فردوسی در شاهنامه است. وی چامه را در مورد اشعار غنایی- که شامل مدح پهلوانان و توانگران و تمجید از زیبایی ممدوح باشد، مکرر استعمال کرده است، و از همه جا بیشتر در داستان بهرام گور به کار می برد. شاه در کسوت «اسوار» با لباس شکاری و اسب و ساز و برگ قیمتی و خادم، شبانه وارد خانه دهقان ثروتمند خوشگذرانی می شود و میهمان او می گردد. دهقان از سوار محترم که لابد یکی از مقربان دربار یا یکی از پهلوانان و سرکردگان شاهنشاه مقتدرعصر است پذیرایی گرمی کرده برای او شراب و غذای بسیار لذیذی فراهم می کند. ضمناً دختر دهقان هم در بزم به خدمت پدر و مهمان عزیز و بسیار محترم مشغول است و شاه از او خوشش می آید. دهقان به دختر می گوید: ای آرزو(آرزو نام یکی ازین دختران است) چنگ را بردار و چامه ای بنواز و مهمان ما را وصف کن!

آرزو که هم چنگ نواز و هم چامه گو می باشد، و درین دو فن او را تربیت کرده اند، چنگ برداشته چامه ای می گوید و می نوازد، و این چامه در وصف مهمان پدرش و شرح زیبایی و شجاعت و رشادت مهمان است.

ازین داستانها تصور می کنم که چامه به اشعار نیمه غنایی و نیمه وصفی و شرح داستان پهلوانان اطلاق می گردد ؛ بالجمله ویس و رامین و خسرو و شیرین در عداد «چکامه» یا «چامه» محسوب می شود، و شاید غزل و اشعار وصفی غیر حماسی یعنی وصفی بزمی را بتوان چکامه یا چامه گفت. همچنین قصاید اسلامی فارسی دارای تغزل و وصف هنرهای شاه از شکار، زور ِ بازو، جود، دانش و سایر هنرهای او را هم چامه یا چکامه می توان نام داد. پس ضرر ندارد که چکامه را به غزل صرف و چامه را به غزلی که دنباله اش وصف و مدح باشد لقب داد، همان طور که این کار را کرده اند. نمونه «چکامک» اشعار کتاب درخت آسوریک است که به زبان پهلوی در مناظره و مفاخره بین نخل و بز، در عهد ساسانی یا قدیمتر، گفته شده است.

 

ج) ترانک، یا ترانه:

هر چند هنوز در مأخذ پهلوی و اوستایی به این کلمه بر نخورده ایم، به خلاف سرود و چکامک که از هر دو نام برده شده است، اما در مآخذ قدیم ادبیات اسلامی فارسی این لغت به شکل مخفف آن "تران" بسیار دیده می شود.ترانه در ادبیات فارسی به دو بیتی ها و رباعیات غنایی (لیریک) نام داده شده است، و آنرا از ماده "تر" به معنی تازه و جوان گرفته اند.

ما تصور می کنیم که ترانه هم نوعی دیگر از اشعار عهد ساسانی بوده است، چه در عهد ساسانی ما از اسم «سرود» (مدایح عالی) و «چکامک» (اشعار وصفی و عشقی) خبر داشتیم، اما از اسم اشعار هشت هجایی که شامل هجو یا انتقاد یا عشق بوده و قافیه هم داشته و بسیار رواج داشته است، و به تصنیفات عوام امروز شبیه بوده است بیخبریم، و چنین گمان داریم که «ترانک» نام این نوع شعر بوده است، و نامیدن رباعی و دوبیتی در عهد اسلامی به این نام حدس ما را کاملاً تأیید می کند. نمونه قدیم ترین این نوع شعر که هنوز از لباس اشعار هشت هجایی قدیم خارج نشده، سه لخت شعر هجویه «یزید بن مفرغ» شاعر عرب است که به فارسی در اواسط قرن اول اسلامی (اوایل قرن هفتم میلادی) گفته، و در کتب ادب و تاریخ عرب ضبط شده، و ترانه ای که در هجو اسد بن مسلم گفته شده و طبری هر دو را ضبط کرده است- می باشد. و در اشعار کردی قوچان که آقای ایوانوف به دست آورده و به طبع رسیده، چند قطعه از این ترانه های هشت هجایی قافیه دار و سه لختی کاملاً یادگار عهد ساسانی دیده می شود. سوای این اسامی باز هم شاید نامها و اسمهای دیگری به دست آوریم و این بسته به کشفیات تازه تر و مطالعات زیادتری است، مثلاً ببینیم برای اشعار رزمی یا اشعار مضحک (کمدی) یا اشعار «هجویه» چه اسامی مستعمل بوده است.

 

شعر عروضی در دوره اسلامی:

اسنادی در دست داریم که شعرهای بعد از اسلام، دنباله و تتمه ی اشعار قبل از اسلام است، و تا مدتی این نوع اشعار در هجاهای هشتگانه به زبان محلی که آنرا «فهلوی» و جمع آن را «فهلویات» می گفتند، در ایران رواج داشته و مکرر به آن برمی خوریم.اما اینکه قصاید و غزلیات به زبان «دری» از کجا آمد و آیا اعراب این قصاید خود را از کجا آوردند، و اینکه ایرانیان تا چه حد از اعراب تقلید کردند، محتاج به فصول مبسوط و مشروحی است که از عهده این مقاله خارج است و ما مختصراً بدان اشاره کرده و از تحقیقات فنی صرف نظر می نماییم.

من به خلاف آنچه شهرت دارد، معتقدم و موافقم با کسانی که می گویند شعر عرب تکمیل شده اشعار هشت هجایی و باقافیه ی اواخرعهد ساسانی است، و معنی ندارد عرب بیابانی که به تصدیق خود او تا اوایل اسلام موزیک نداشته، و این فن را از اسیران و غلامان ایرانی و رومی آموخته، یا از بنایان ایرانی که مشغول ترمیم خرابی های خانه کعبه (در زمان عبدالملک مروان) بوده اند فرا گرفته است، شعر موزون عروضی- که خود نوعی از موسیقی است آن هم با آن کمال و نظم داشته باشد، مگر اینکه مدعی شویم در عهد ساسانی این نوع شعر (شعر عروضی و قافیه دار) در ایران موجود بوده  و اعراب از آن رو شعرهای خود را به وجود آورده اند، و نتیجه فنی این می شود که شعر هجایی ایران در مدت چهار صد پانصد سال تکمیل شده و در اواخر ساسانی به حد کمال شعر عروضی رسیده، و اعراب آن قسمت مکمل را از ایرانیان قبل از اسلام یا بعد از آن آموخته اند. اما این عقیده و بدون دلیل است.

پس باید بگوییم اعراب قبل از اسلام شعر عروضی نداشته اند، و این اشعار بعد از اسلام ساخته شده و به قبل از اسلام منسوب شده است، و در تایید این دعوی خود ادبای قدیم و جدید عرب هم چیزهایی گفته اند.

هر چه هست ایرانیان از دو مبدا، شعر عروضی خود را به دست آورده اند: اول از طریقه تکامل قطعه های هشت هجایی قافیه دار و تفنن در پیدا کردن وزنهای مشابه، توانسته اند دوبیتی و قطعه و مثنوی و غزلهای موزون خود را بسازند. دوم از راه تقلید اشعار عرب را در قصاید زیادتر از باقی اقسام شعر از غزل و دوبیتی و رباعی و قطعه و مثنوی فارسی می بینیم، و هر چه دوره شعر فارسی از لحاظ تاریخ وسعت پیدا می کند، اثر تقلید شعر عرب هم در اشعار فارسی وسیعتر می شود و از قصیده به سایر اقسام سرایت می نماید.

اوزان گوناگون در زمان صفاریان و سامانیان به قدری وسعت دارد و به حدی از وزنهای متداول عربی دور است، که انسان را به یاد شعرهای هجایی قدیم می اندازد ولی هر چه پایین می آییم از  گوناگونی اوزان عروضی کاسته و بحور به بحور عربی نزدیک می شود و تنوع قدیم به یکدستی و جمود تبدیل می گردد، یعنی آن اختلاف فاحش که بین اوزان شعر و بحور عربی و فارسی است کمتر می شود. و این نکته بسیار دقیق، دلیل دیگری است که شعر عروضی فارسی در اصل زاییده اشعار هجایی محلی بوده و بتدریج، تقلید از عربی آنرا به صورت کاملاً عروضی درآورده است

 









شرط چاقو

شرط چاقو:

رضاحسنوند شوریده لرستانی

از عشق من و تو شد هیاهو

شد ورد زبان کوچه و کو

ماییم و دلی زداغ پرخون

باورنکنی به شرط چاقو




ریگی پریشان می کند اندیشه مرداب را
ریگی پریشان می کند اندیشه مرداب را...

از رضا حسنوند (شوریده لرستانی ) سروده سال 1366



نوشته شده توسط رضا حسنوند(شوریده لرستانی) در شنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۳

.:: نظر بدهید ::.





نوخاستگی و نوخاوستگی

 

نوخاستگی و نوخواستگی

رضا حسنوند (شوریده لرستانی)

بهمن 93

بباید هردوپامحکم نهادن

وزان پس فکربرپای ایستادن

بارها از بزرگان ادب پارسی شنیده بودیم که :

هین سخت تازه بگو تا دوجهان تازه شود

وارهد از هردوجهان بی حد و اندازه شود

 ولی در اندبشه ی آفرینش سخن تازه یا کلامی نو نبودیم و در جویبار اندیشه ی خود حوصله ی بحر می پختیم و فکر می کردیم که اگر بگوییم :

            بوی سبز خیار می آید    (به اسکان حروف ز و خ )             بوی سرخ انار می آید

           آنچه در چشم میرود خوابست                     وانچه در جوی میرود آبست

دیگر تازه تر ازین حرف تاسالها ی سال نخواهد آمد ومقتدای دیگران خواهیم شد .روزهای آغازین دست به قلم بودنمان این بیت  معروف را شنیده بودیم که:

فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر     سخن نوآر که نو را حلاوتی است دگر

اما عقیده داشتیم که ما به این سخن عمل کرده ایم و شاعران گذشته باید آسوده بخوابند زیرا مابیداریم؟؟؟؟اما کسی نبود که این سکوت وهم آلود بیشه ی اندیشه را بیاشوبد و بخودمان آورد شاید اگر هم می بود ما بخود نمی آمدیم

راستی  بهم بافتن دوبیت شعر مقفی و موزون  و یا سرک کشیدن به دو وبلاگ و ارسال چند نظر یا اظهار نظرتمام آ ن چیزی است که سخن وری از ما می طلبد؟ براستی  نوخاستگی همان نوخواستگی است یا نوخواستگی همان نوخاستگی است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگویم که سالهاست در این اندیشه ام که چرا عرصه ی ادب بگونه ای است که هر کسی از هر دری میرسد نوای مخالف می نوازد و اجازه هر اظهارنظری را بخود میدهد ی آنکه حریمی را رعایت کند؟چرا هرکسی دست رسی به دنیای مجازی دارد در ستون ادبیات شاعر است و در حوزه متالیک مهندس است و در تعریف رنگها صاحب لبخندها و بزغاله های پیکاسویند؟بسیاری از مواقع  پیش آمده و دیده شده که ونگوگ و پیکاسو و هیچکاک و لازار و چامسکی و میرفندرسکی دریک نفر جمع آمده؟؟؟  به این صورت که یک نفر در تمام حوزه ها اظهار نظر مینماید و خود را صاحب نظر جلوه میدهد و یحتمل این نکته را شاید نشنیده بوده که همه دان هیچ مدان است. این موضوع را با خاطره ای از دوران خامی خودم روشن می کنم.

هرگز فراموش نمیکنم که روزی معنای واژه ای را ازدکتر شفیعی کدکنی استاد دوران دانشجویی ام در دانشگاه تهران پرسیدم مشارالیه مرا به فرهنگ معین دلالت نمودند و گفتم استاد در این کتاب این واژه نیامده  ایشان با خونسردی تمام فرمودند: پس من هم نمیدانم. آن روزهای نوخاستگی و خوخاستگی ام که بسناپخته و خام بودم این حرف استاد شفیعی برایم سنگین نمود ولی بلافاصله برخود و به خود نهیب زدم که:

از خامی دیگ است که در جوش و خروش است    

چون پخته شد و لذت دم یافت خموش است

آنگاه فهمیدم که نه بابا این  چیزی راکه من میگویم از این قرار نیست قضییه از قراری دیگر است دیگران پخته اند و خموش و غوغای من از خامی دیگ وجود ذهنی من است .

اما بعد

 هدف از این وجیزه آنست که در عرصه ی فرهنگ لرستان امروز و در خیزش نوین ادبیات لک زبانها نکته های امیدوارکننده  و بارقه های روشنی دیده می شود که بسیار مسرت بار است از یک سوی اهالی فرهنگ به توانمندی های این زبان پی برده اند و هر روز در آفرینشهای هنری  و چاپ آثار اند و از سوی دیگر این زبان مطالعه نشده (بقول مرحوم بهار)در سبیکه گدازش نهاده شده تا در سیر تاریخ خویش را بازیابد .زبان لکی روزگاری را پشت سر نهاده که در موارد مشابه قرن ها این دگردیسی به طول انجامیده است ولی در این گستره با کوشش مردان راستین را صد ساله را یک شبه پیموده ایم. فراموش شدنی نیست روزگاری که لکی حرف زدن نوعی جرم بود و مضحکه ای برای دیگران .پس باید قدر این پیشرفت را بدانیم.

اما و صد اما در این گیر و دار که مردان فرهنگ مشغول هنرنمایی اند، هستند نوخاستگانی که هنوز فرصت علم اندوزی دارند و امیدهای آینده اند ولی با شتاب بسیار و تعصب نامعقول دارند این سیر را به کندی وامیدارند و نه تنها با واقعیت بلکه با حقیقت هم سر مخالفت دارند ومعتقدند لک زبانی یعنی همه چیز لک زبانی یعنی تمام هدف لک زبانی یعنی برتری لک زبانی یعنی ... و هیچ قوم و فرهنگی را به رسمیت نمی شناسند.

آینه ات دانی چرا غماز نیست             زانکه زنگار از رخش ممتاز نیست

این حضرات نه مرزهای جغرافیایی را قبول دارند و نه تسمیه ی هزاران ساله زیستی را. اینان معتقدند که نباید بگوییم الشتر یا نورآباد در استان لرستانند زیرا لرها چنانند و چنین. نباید از لر نام برد زیرا چنین است و چنان است. نباید تخلص شوریده لرستانی را انتخاب می کردند؟؟؟ و هزاران نباید دیگر.

در صورتی که بسیارند عزیزانی که معتقدند مشک آنست که ببوید نه آنکه عطار بگوید ما در هر نقطه ای از ایران عزیز باشیم بافرهنگمان شناخته می شویم نا با مسکنمان. ما بجای آنکه جهانی بیندیشیم داریم افق دیدخودمان را تنگ و تنگ تر می کنیم. آیا اگر نام مسکن عوض شود مظروف بارور می شود؟ از قدیم و ندیم گفته اند " کل اناء یترشح بمافیه" که همان فارسی خودمان است که می گویند از کوزه برون همان تراود که دروست نگفته اند از کوزه کوزه تراود هرگز چنین نیست. هزاران سال است که شاعران فارسی زبان هندی را از خودمان میدانیم چون فرهنگمان یکی بوده این تصور راداریم. در این روزگار گل آلود فرهنگی بجای آنکه خود را وقف فرهنگ کنیم در اندیشه ی ضدفرهنگی هستیم وچوب لای چرخ ادبیات لکی میگذاریم و این کاری است شگفت.

این روزها – شاید دستی پشت پرده باشد -  ضدیت زبانی خیلی از اهالی فرهنگ به جایی رسیده که لر از کرد می رمد و لک از لر نفرت دارد و لر از لک دوری می جوید کردها و لرها و دگر اقوام عزیزند و مکرم و کسی حق اساءه ادب به کسی را ندارد. مسببان این موضوع باید آگاه باشند که تعامل فرهنگها زایش فرهنگی پیش می آورد و تخالف وتنفر همزاد همیشگی اند . این تصوری باطل است که دیگر زبانهارا بد بگوییم و خود را طاووس علیین بدانیم.امروزه کاربجایی رسیده که اگر من بگویم لک زبانم از جانب لرها و کردها مورد هجمه واقع می شوم و اگر بگویم زادگاهم الشتر لرستان است  می بایست لرستان حذف شود – لابد باید بگویم الشتر از توابع استان یزد است تا به مذاق بعضی خوش بیاید - این پیشامد با هیچ هنجار فرهنگی سازگار نیست.من لک زبانم به تمامی زبانها و فرهنگیان آنان احترام میگذارم و دوستشان دارم . تمامی زبانهای عالم دارای اشتراک واژگانی و فرهنگی اند و تعامل دارند این به معنی یکی بودن زبانهای چندگانه نیست. البته نقشه های سیاسی خود حرف دیگری است که مطرح کنندگان اهدافی خاص دارند و مارا با آنها کاری نیست .

براین اساس ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

الف: فرهنگ مدارانه در حوزه ادبی خویش در اعتلای ایران بزرگ بکوشیم

ب: دست از تعصبات بی اساس برداریم

ج:به زبانها و اقوام دیگر به دید احترام بنگریم

د:زبان و فرهنگ خود را برتر و دیگران را دون ندانیم

ه :تخصصی وارد مسایل ادبی و غیر ادبی شویم و جامعه را با خرده معلومات خود نیاشوبیم

و: نقشه های سیاسی را بفهمیم تا دستمایه ی بازی و اهداف دیگران قرار نگیریم

ز:به مردان عرصه ی فرهنگ احترام بگذاریم و اجازه دهیم تا در پیشبرد این کار بازنمانند.

ح : و آنچه خود میدانید؟؟؟

درپایان برای ناز چشم خوانندگان جدید ترین سروده ام را که شعری است ملمع پیش کش اهالی علم و ادب می کنم

آرش کمانگیر

ای چشم تو آرش کمانگیر
صدبارزده بجان ما تیر
برآتشت ارچو آب جوشیم
حاشاکه شویم زا ر و دلگیر
من گم شده ام به وادی عشق
آماج سهام زهرگینم
نه راه فرار از بر و زیر
کل ارتک تو ا هوز خاکن
یا چون علفی به کام شمشیر
هاتی گه دل ما باجینه دام
کی شیره ماوه اسیر زنجیر
دلبند ترا بجان پذیرد
هرگز نشود زدام تو سیر
بیننده ی  قامت تو گوید
روزی دو هزاربار تکبیر

فایل صوتی اشعار لکی رضا حسنوند 

1. آبادی کل دی مزانن  

2. اهورا مزدا نامه  

3. آهنگ دریا 

4. آوء لئز   

5. فلک 

6. فره باته معهم  

7. گلاره  

8. قومعل کسگ گالم نعهه 

9. گل پئس 

10. گولوم بئ ساحل 

11. هوره عئنعلی 

12. لاف سر ئواره 

13. لئوتم لئوه   

14. رئاست نامه  

 

 


 



می توانید نظرات خود رااینجا بنویسید*-*-*-*وارد کردن ایمیل الزامی نمیباشد.
bsgLyday 1397/08/28 07:06
viagra australia <a href="http://dejviagram.com/">generic viagra online</a> viagra price <a href=http://dejviagram.com/>online viagra</a>
dgjAmapy 1397/08/27 11:49
discount viagra online <a href="http://loviagraosn.com/">generic viagra</a> free viagra sample <a href=http://loviagraosn.com/>generic viagra</a>
ndhTruts 1397/08/27 08:31
cialis 20 mg <a href="http://hitcialisosn.com/">buy cialis</a> order cialis <a href=http://hitcialisosn.com/>buy cialis</a>
bbhshown 1397/08/27 05:40
generic viagra <a href="http://newviagrakfv.com/">viagra online</a> viagra patent expiration date <a href="http://newviagrakfv.com/">order viagra online</a>
nehTruts 1397/08/27 04:46
cialis without prescription <a href="http://valcialisns.com/">cialis buy</a> cialis coupon <a href=http://valcialisns.com/>online cialis</a>
ikjunore 1397/08/25 23:56
online order viagra <a href="http://saresltd.com/">viagra generic</a> generic viagra soft tabs <a href="http://saresltd.com/">buy viagra online</a>
vsfageda 1397/08/25 16:07
how long does viagra last <a href="http://hpviagrajoagin.com/">Viagra prescription</a> real viagra <a href=http://hpviagrajoagin.com/>viagra online</a>
nfhAmapy 1397/08/25 10:35
cialis generic <a href="http://cialisjesh.com/">buy cialis online</a> cialis for sale <a href=http://cialisjesh.com/>cialis online</a>
bafLyday 1397/08/24 14:05
cialis reviews <a href="http://cialisheobg.com/">buy cialis</a> cialis coupon <a href=http://cialisheobg.com/>generic cialis</a>
sbhshown 1397/08/24 00:29
viagra generic brand <a href="http://www.viagenericahecv.com/">viagra online</a> discount generic viagra <a href="http://www.viagenericahecv.com/">viagra online</a>
bshTruts 1397/08/23 23:12
cialis sale <a href="http://cialisgeans.com/">buy cialis</a> buy tadalafil 20mg price <a href=http://cialisgeans.com/>cialis buy</a>
bsfLyday 1397/08/22 12:43
purchase cialis <a href="http://cialisfw.com/">cialis online</a> cialis professional [url=http://cialisfw.com/]п»їcialis[/url]
vszAmapy 1397/08/22 06:34
viagra online pharmacy <a href="http://viagrajr.com/">generic viagra online</a> female viagra pills <a href=http://viagrajr.com/>viagra generic online</a>
nfhunore 1397/08/22 05:10
cialis professional <a href="https://forumdemulheres.com/">cialis buy</a> tadalafil 20mg <a href="https://forumdemulheres.com/">cialis online</a>
vdfshown 1397/08/20 06:58
cheap generic viagra <a href="http://emtpartsstore.com/">generic viagra online</a> buy generic viagra online <a href="http://emtpartsstore.com/">generic viagra</a>
bsfAmapy 1397/08/19 11:51
viagra and alcohol <a href="https://canadianpharmacyfda.com/">viagra generic online</a> viagra from india <a href=https://canadianpharmacyfda.com/>generic viagra</a>
bfgunore 1397/08/19 03:41
cheap cialis <a href="http://cialiscials.com/">online cialis</a> buy tadalafil 20mg price <a href="http://cialiscials.com/">buy cialis</a>
bdfLyday 1397/08/18 16:17
effects of viagra <a href="http://usaerectionrx.com/">buy generic viagra</a> non prescription viagra <a href=http://usaerectionrx.com/>buy viagra online</a>
bdgageda 1397/08/18 11:55
viagra reviews <a href="http://viagravkash.com/">buy viagra</a> viagra natural <a href=http://viagravkash.com/>buy viagra online</a>
bstAmapy 1397/08/17 19:12
viagra 100mg <a href="http://erectionakebd.com/">viagra online</a> side effects of viagra <a href=http://erectionakebd.com/>viagra generic</a>
nsfTruts 1397/08/17 17:11
buy viagra now <a href="https://canadianpharmacyfda.com/">generic viagra online</a> brand name viagra <a href=https://canadianpharmacyfda.com/>generic viagra online</a>
snfTruts 1397/08/17 13:26
viagra india <a href="https://www.niqabsquad.com/">buy generic viagra</a> viagra online without prescription <a href=https://www.niqabsquad.com/>generic viagra online</a>
nadshown 1397/08/16 01:48
price of viagra <a href="http://viagraoahvfn.com/">viagra online</a> viagra alternative <a href="http://viagraoahvfn.com/">generic viagra</a>
bzhLeath 1397/08/15 14:15
herbal alternative viagra <a href="https://susamsokagim.com/">buy viagra</a> natural viagra substitutes <a href=https://susamsokagim.com/>generic viagra</a>
ebgLyday 1397/08/15 13:19
buying viagra <a href="http://mo-basta.org/">generic viagra</a> cheap viagra 100mg <a href=http://mo-basta.org/>online viagra</a>
nsfAmapy 1397/08/15 05:31
viagra prescription online <a href="http://www.bitcapblog.com/">viagra online canada</a> buy cheap viagra <a href=http://www.bitcapblog.com/>viagra online cheap</a>
wbfTruts 1397/08/15 03:57
buy tadalafil <a href="http://www.ciallisonline.com/">buy cialis online</a> buy tadalafil 20mg price <a href=http://www.ciallisonline.com/>generic cialis online</a>
air jordan viii retro sugar ray 1397/08/13 04:47
<a href="http://www.software12free.top/13/hit-the-trails-in-the-nike-air-odyssey-pdx ">hit the trails in the nike air odyssey pdx</a><a href="http://www.software12free.top/14/really-cheap-air-max-shoes-cheap-nike-air-max ">really cheap air max shoes cheap nike air max</a><a href="http://www.software12free.top/15/cheap-adidas-harden-vol.-2-red-black-sneakers ">cheap adidas harden vol. 2 red black sneakers</a><a href="http://www.software12free.top/16/are-the-nike-mercurial-superfly-4-durable ">are the nike mercurial superfly 4 durable</a>
air jordan viii retro sugar ray http://www.film-management.top/10/air-jordan-viii-retro-sugar-ray
nike shox tlx original mercado livre novo nike shox tlx 1397/08/13 04:47
<a href="http://www.thecnpexchange.top/6/cheap-air-jordan-son-of-mars ">cheap air jordan son of mars</a><a href="http://www.thecnpexchange.top/7/air-jordan-xv-125 ">air jordan xv 125</a><a href="http://www.thecnpexchange.top/8/lime-green-and-navy-blue-jordans-5 ">lime green and navy blue jordans 5</a><a href="http://www.thecnpexchange.top/9/doernbecher-jordans-5 ">doernbecher jordans 5</a>
nike shox tlx original mercado livre novo nike shox tlx http://www.ginnyenstad.top/13/nike-shox-tlx-original-mercado-livre-novo-nike-shox-tlx
converse high top tennis shoes 1397/08/13 04:47
<a href="http://www.cranewoodsdevelopment.top/31/multi-coloured-nike-air-max-2014 ">multi coloured nike air max 2014</a><a href="http://www.cranewoodsdevelopment.top/32/mens-mizuno-wave-prophecy-3-orange ">mens mizuno wave prophecy 3 orange</a><a href="http://www.cranewoodsdevelopment.top/33/nike-kobe-9-black-green ">nike kobe 9 black green</a><a href="http://www.cranewoodsdevelopment.top/34/cheap-kd-10-black-grey-gold-new-release-for-sale-1 ">cheap kd 10 black grey gold new release for sale 1</a>
converse high top tennis shoes http://www.ericaubier-trompettecompetition.top/17/converse-high-top-tennis-shoes
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30
 
لطفا در نظرسنجی شرکت کنید.
سوال: پیشرفته ترین شهرستان مننطقه لکستان کدام شهرستان میباشد؟ (فرهنگی،اقتصادی،علمی ،ساختار شهری و... )







وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

آمار واطلاعات سایت
محل درج تبلیغات

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

کانون تبادل افکار مردم لک زبان

اخبار و روزنامه های امروز
پر بازدیدترین مطالب سایت

کد پربازدیدترین

نظرسنجی واشتراک گذاری

پشتیبانی

تصویر ثابت