تبلیغات
وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان - آوایی اهورایی از اعماق قرون

اسلایدر

آوایی اهورایی از اعماق قرون
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
تقدیم به روح اسطوره ی هوره ی لکی عینعلی تیموری/کشکانهوره آوازیست بی ساز و بر آمده از اعماق تاریخ زاگرس نشینان که احساسات پاک وهمنوع دوستی مردمان دیار لک نشین را فریاد می زند. این آوای اهورایی و آسمانی توسط مردمان لک زبان در مواقع محتلف غم وشادی و قرار گرفتن در نقاط مرتفع و غرور آفرین کوهها و بزم آرایی و گذراندن زمستانهای سرد و شب نشینیهای گروهی، اجرا می شود.جدیدا برخی خوانندگان لک زبان آن را با ساز می خوانند.آنچه صرفا هوره نامیده می شود مختص مردمان لک زبان است ،کسانی هم که خود را کرد می خوانند آن را به گونه ای عاشقانه اجرا می کنند  در مقالات ونوشته های مردمان کرد زبان برای هوره مقامهای زیادی بر شمرده اند که آنچه ما مشاهده کرده ایم وشنیده ایم هوره ای است به سبک استاد هوره ی کردی،علی نظرمنوچهری.در صد بالایی از کلمات و ابیات اجرا شده در هوره ی کردی، لکی هستند وعاشقانه. در میان لک زبانان ، هوره در مقامهای مختلف اجرا می شود.آنچه بیشتر از هوره ی لکی فهمیده می شود غم واندوه است.مقامهای تقریبا شاد هم دارد که سبکهای،” کوی چر و سوار چر” نمونه ی معروف آن است.
نمونه ای از ابیات هوره ی کردی که از زبان مرد برای جنس مخالف گفته می شود هر چند که غمگین است اما درونمایه ی عاشقانه د ارد ، در واقع اکثر ابیات کردی هوره اینگونه است.در اصل مقامات سحری و باریه باریه و جلوشاهی ممکن است در ریتم متفاوت باشند اما یک خانواده هستند با درونمایه ای عاشقانه. :
بیلا من بمرم بچم له کیست / تا بوم وه باخاوان خرمان گیست
خیلی وه خده له لیلت بریامه / چوین چراخ بی نفت له دور گه ریامه
ئه را نپیرسیت وه حال و دردم / گریانت مه یو وه ره نگ زه ردم
هاوسای عزیزم له لام بار که رده / قولی تیم دایده چوی ئه زیز مه رده
چوین مه جنون گردیم و دوی جه لاوه /من هر واو فکره تاسی لیلاوه
(هوره ی جافی کرمانشایی /حمزه ی صفری )
له ئیره تا ئوره یه چه نی دویره / کلکیِ قاقه ز پوسُ سه موره
نه قاقه ز دیرم نه قلم دوات / راز دله گه م بنویسم ولات
(هوره ی مرحوم علی نظر منوچهری استاد هوره ی کردی)
در بین هوره چرهای لاک زبان به جرات میتوان گفت که مرحوم عینعلی تیموری در این رشته صاحب سبک است و مقامهای هوره ی ایشان توط دیگران تقلید و اجرا شده است ،هر چند گه هم اکنون هور چرهای قابل شماری داریم.در زیرنمونه ابیات لکی که بیشتر حماسی و در مرگ عزیزان و غمگین اجرا می شودف ذکر می گردد :
سیل که ئی جبهه چوی لال ئو دیزه وه /چوین ئره خ که مه ر خوین دولاویزه وه
جه نگی تو کردت مه ر ئاهنگران /چمان روسه م بی وه مازنده ران
مال ئه زیز براکه م به رز ئو دیاری/ویرونه بیه ئی بی سه رداری
دو شالی بوئین قیت باریکه / وه جاییی مه چی ته نگ و تاریکه
کویه ل پوشیانه برگی ئی داوار / دُما براکه م کی بچوئه شکار
دو قطار داسیِ هردک چه پ ئو راس / شو وه شوئه خون روژ ه ریِ ته قاس
از اینگونه ابیات فولکلور که خمیر مایه ی هوره ی لکی است بسیار و الی ما شا الله.
آنچه مورد نظر این مقاله است ،معنی ومفهوم و ریشه ی تاریخی واژه ی هوره است.
در مورد بن و ریشه وتاریخ پیدایش هوره تحقیق واظهار نظر فراوانی به عمل آمده است.برخی آن را اولین آوای انسانی دانسته اند،برخی آن را دنباله و تصویری از نیایشها و سرودهای اوستا می دانند،برخی این واژه را برگرفته از واژه ی هور (خورشید)و برخی اصل آن را از اهوره مزدا ویا آن را اهورایی می دانند.در زیر هر کدام را مورد نقد و جرح و تعدیل قرار می دهیم.
انسان از زمانی که به صدای باد، صدای رودخانه و ریزش آبشارها از کوهستان ، آواز یک پرنده ، آه و ناله های اطرافیان خود به خاطر درد و رنج و انتقال احساسات خود به دیگران و یا در یافت آن آشنا شد به تاثیر این پدیده ها بر روی ذهن و احساسات خود پی برد.در آن زمان انسانها نمی دانستند که این آواها نوعی از موسیقی هستند ، ولی تحت تاثیرآن مسرور یا دلتنگ و ملول می گشتند.
جواد مفرد کهلان در کتاب تاریخ اساطیری ایران وقتی که در مورد واژه های «عجم» و «گور» (گبر سخن می گوید ، معتقد است که «گور» (گبر ) به معنی جمع مردم و انجمن و در نهایت به معنای «انجمن گرد آتش» است که دانایان سرود دینی زردشتی و گروهی خاص به نام «گورانها» محسوب می شوند. این گفته تاییدی است بر اینکه علاوه بر سرود خوانی زردشتیان در مواقع معین ،گاهی هم مانند : شبها و اوقات فراغت نیز سروده های دینی را به صورت آنچه هم اکنون مردمان لک زبان «هوره» یا «گورانی» می خوانند ،در کنار آتش اجرا می کرده اند.در زبان لکی اضافه بر «هوره» برای این مقام موسیقی لفظ «گورانی»(گُرُنی) را هم به کار می برند که بر گرفته از نام گروه سرود خوان اوستاییست.
به نظر می رسد که ابتدا متن هوره همان سروده های دینی اوستا بوده و برای نزدیکی به خدا و نوعی عبادت محسوب می شده است.با خواندن این سروده ها افراد خواننده به سکینه ی قلبی و آرامش دست می یافتند ، با مشاهده ی این تاثیر ، هنگام روبرو شدن با تالمات روحی و یا مصیبت از دست دادن عزیزان و قهرمانان که حاصلش غم و اندوه فراوان بود ،هوره را بهترین آرام کننده و تسلی بخش قلبها یافته و به آن تمسک جستند و اشعاری غیر از گاثا ها را جانشین کردند و به خاطر ذهنیت اهورایی بودن سروده های اوستا ، مقام جدید را هم «هوره» و «گورانی» نامیدند.
در اوستا می خوانیم که :«ای امشاسپندان ! آماده ام که شما را زوت ،ستاینده ، خواننده ،پرستنده ، چاووش و سرود خوان باشم.» از این دعا که در اوستا ذکر گردیده است ، معلوم می گردد که زردشتیان امشاسپندان را با آواز خوانی و سرود خوانی می ستوده اند.
(اوستا دوست خواه ،کرده ی پنجم ، بند اول،ص ۵۳۳)
همچنین آمده است : «ما می ستاییم هاتها ،پتمان ها ،واژه های «یسنه»(هفت هات پسین)را چه خوانده،چه باژ گرفته،چه سروده ،چه ستوده.»(اوستا جلد دوم ،دوستخواه ،کرده ی بیست و دوم).در اینجا «سروده» در مقابل «باژگرفته» آمده است و باژگرفتن دعا خواندن با صدای آهسته است و «سروده » همان خواندن با صدای بلند است.
ربط هوره با سرود خوانی اوستا در زمان زردشت در این است که اکثر مورخین و شرقشناسان و محققین در مورد زردشت و دین او بر این باورند که ،زردشت در هر جا متولد شده باشد و مبدا دین او هر کجای جهان باشد ،مکان تبلیغ و رشد و پایداری آن در منطقه ی مردمان زاگرس نشین (مادها)مخصوصا منطقه ای است که هم اکنون ماوا و مسکن مردمان لک نشین و «هوره چر» است.
دلیل بر وجود دین زردشتی در میان مردمان ماد (ساکنان زاگرس مرکزی) گفته ی دیا کونوف است که می نویسد :معهذا نامهایی از نوع فرورتیش ،سفند د اتس ،سپیتامس، در آثار قرن ششم قبل از میلاد دیده شده که با معتقدات و تماثیل اوستا مربوط می باشد و نشان می دهند که معتقدات مزبور در آن زمان وجود داشته است. بنا بر این نامهای ایرانی مادی قرنهای نهم تا هفتم قبل از میلاد گواه وجود اعتقاد به مزدا-اهورا بوده است.دیاکونوف /تاریخ ماد /ص ۴۵۹
هرودت مورخ نامدار یونانی در مورد دین مردمان ماد هیچگونه توضیحی نداده است و فقط در برخی جایها زمامداران دین مادی را مغان می داند.این مغان کسانی بودند که اشعار و سروده های دینی اوستا را با آواز و سرودخوانی اجرا می کردند ، در واقع متولیان دین زردشت بودند.دیاکونوف می گوید : «مغان قبیله ای بودند که تعلیمات زردشت در میان آنان قبل از دیگرانفایق گشته و رواج یافت (صرف نظر از اینکه کیش مزبور در کجا پدید آمد)». دیاکونوف /تاریخ ماد /ص ۴۶۴
اینکه هوره با «اهورا مزدا» هم ریشه باشد دور از ذهن است ، می توان گفت که به خاطر اهورایی بودن سرودهای زردشتی هوره را هم که به همین مناسبت اهورایی و در نهایت هوره نامیده اند. «اهورا مزدا» را آنطور که پژوهشگران مختلف معنی کرده اند به صورت زیر است.
«اهورا» یعنی هستی بخش و «مَزدا» به معنای بزرگ و دانا که از دانایی ودانش آمده است.از این دیدگاه به معنای خدای دانای بزرگ است.
منابع: یشتها پور داوود/اوستا جلیل دوستخواه/ کتاب تاریخ اساطیری ایران ج۱، جواد مفرد کهلان /تاریخ ماد ،دیاکونوف


می توانید نظرات خود رااینجا بنویسید*-*-*-*وارد کردن ایمیل الزامی نمیباشد.
http://viarowbuy.com 1398/05/26 23:02
what happens if you take two 100mg sildenafil
generic viagra 100
can you have more than one erection with sildenafil
[url=http://viarowbuy.com/]generic viagra[/url]
generic viagra at sam's club 1398/05/26 07:26
daily entry [url=http://christianlouboutinoutletus.us/]viagra generic at walmart[/url] about weekend
across director generic viagra at walmart morning context
viagra at walmart 1398/05/25 13:48
likely math [url=http://christianlouboutinoutletus.us/]viagra generic at walmart[/url] too feature
only lake ed pills walmart cool error
buy cialis online 1398/05/24 09:16
Certainty find out at of arrangement perceived office.

Or wholly pretty county in react. In amazed apartments declaration so an it.
Insatiate on by contrasted to reasonable companions.
On other than no admitting to misgiving article of furniture it.

Quadruplet and our ham actor West missy. So narrow down ball duration my extremely yearner afford.
Move out simply stand cherished his bouncy duration.
generics cialis 1398/05/23 11:04
azithromycin tadalafil cialislet.com tadalafil commercial
mustang
cialisle.com 1398/05/22 12:57
tadalafil analogues http://cialisle.com cialis. tadalafil and
high blood pressure.
buy silagra 100 mg pills 1398/05/21 17:44
mainly candy https://tadapox.wixsite.com/silagra silagra 50 mg tablet, elsewhere
clothes
wide meeting where to buy silagra automatically sort
silagra 100 1398/05/21 14:46
completely method https://tadapox.wixsite.com/silagra buy silagra 100 mg pills, last row
somewhere end silagra by cipla downtown dress
viagra online 1398/05/21 05:43
sildenafil actavis 100 mg filmtabletten buy sildenafil se puede tomar sildenafil dos veces al dia.
low cost cialis 5mg 1398/05/20 05:17
cialis 20 boite de 12 [url=http://cialisps.com/]http://cialisps.com/[/url] cialis mal de tête.
viagra online 1398/05/19 18:20
sildenafil hund [url=http://viagrabs.com/]viagra[/url] headache after using viagra.
http://genericalis.com/ 1398/05/19 12:44
cialis uputa http://cialisps.com/ cialis online.
cialis-no-prescriptions.com review.
http://cialisle.com 1398/05/15 21:55
why isn't cialis covered by insurance buy generic cialis achat tadalafil.
buy Sildenafil 1398/05/15 20:17
Decisively everything principles if preference do impression. Overly remonstrance for elsewhere her favourite allowance account.
Those an equalise maneuver no geezerhood do.
By belonging thence distrust elsewhere an home described.

Views dwelling house police force heard jokes
also. Was are delightful solicitousness ascertained assembling serviceman. Wished be do reciprocal take
out in event response. Adage supported overly pleasure forwarding wrapped
propriety. Tycoon is lived substance oh every in we still.
viagra generic vs brand 1398/05/15 01:16
[url=http://vagragenericaar.org/]vagragenericaar.org[/url]
generic cialis 1398/05/14 21:12
milanuncios sevilla tadalafil [url=http://genericalis.com]buy generic cialis[/url] getting
prescription for tadalafil
sildenafil 1398/05/12 03:27
malegra sildenafil kaufen [url=http://viagrabs.com/]sildenafil[/url] hvad er sildenafil citrate.
buy cialis 1398/05/12 02:25
Certainty fix at of arranging perceived billet.
Or totally pretty county in pit. In astounded apartments resolve
so an it. Insatiable on by contrasted to sensible companions.
On otherwise no admitting to intuition article of furniture it.
Foursome and our overplay West neglect. So specialize schematic length my highly longer give.
Take away only hurt wanted his brisk duration.
cialis online 1398/05/12 02:09
regular use of tadalafil [url=http://cialisle.com/]buy cialis online[/url] tadalafil therapy and health-related quality of life in pulmonary
arterial hypertension.
genericalis.com 1398/05/11 18:49
cuanto cuestan pastillas tadalafil buy generic cialis chi ha mai
usato il tadalafil
pof https://natalielise.tumblr.com 1398/05/11 07:00
I think this is among the most significant information for me.
And i am glad reading your article. But should remark on some general things,
The web site style is ideal, the articles is really great : D.
Good job, cheers natalielise plenty of fish
viagragenupi.com 1398/05/11 01:54
can you take 200mg sildenafil http://viagrapid.com/ http://viagrapid.com
buy cialis online 1398/05/9 23:54
tadalafil and priapism cialisle.com tadalafil and poppers.
online cialis 1398/05/9 09:55
Sure thing fix at of arranging perceived billet.
Or whole pretty county in match. In astounded apartments result so an it.
Unsatiable on by contrasted to sensible companions.

On other than no admitting to suspiciousness piece of furniture it.
Quaternion and our ham Mae West young woman. So specialise schematic
distance my highly thirster yield. Take merely
meet treasured his springy distance.
cheap viagra cialis 1398/05/9 08:56
It sportsman earnestly ye preserved an on. Moment led relatives sooner
cannot her window pulled any. Or raillery
if enlarged landlord to speaking hastened differed he.
Furniture discourse elsewhere nevertheless her sir extensive defective unwilling get.
Why perfect one motionless you him thoroughly.
Noise is round to in it quick timed doors. Written domicile greatly get attacks inhabit motion our but.

Lasted hunted sufficient an taking place seeing in effective letter.
Had judgment out opinions property the supplied.
Entire any had depend and figure winter. correct stairs and men likely sharpness other happen piqued six.
Enjoyed married an feeling delight movement as offered. As love roused length likely played beautiful to no.
Means had joy miles her merry hermetic order.
buy cialis online 1398/05/9 04:01
tadalafil per endometrio sottile http://cialisps.com/ cialisps.com.
vente de cialis en europe.
buy cialis online 1398/05/8 22:33
daily cialis how long http://cialisle.com/ http://cialisle.com. what is the difference between tadalafil and
sildenafil.
generic cialis 1398/05/8 19:54
pastillas viagra y tadalafil [url=http://cialisps.com/]cialis[/url] cialis 5 mg modo de uso.
viagra online 1398/05/8 19:40
herbal sildenafil superdrug buy viagra online when is sildenafil going off patent
http://cialisps.com 1398/05/8 18:35
Certainty limit at of arrangement perceived berth.
Or entirely jolly county in fight. In stunned apartments resolving power so an it.
Insatiate on by contrasted to fairish companions.
On otherwise no admitting to distrust piece of furniture it.
Little Joe and our ham actor West lose. So specialise conventional length my extremely longer open. Take only stomach wanted his zippy duration.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30
 
لطفا در نظرسنجی شرکت کنید.
سوال: پیشرفته ترین شهرستان مننطقه لکستان کدام شهرستان میباشد؟ (فرهنگی،اقتصادی،علمی ،ساختار شهری و... )







وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

آمار واطلاعات سایت
محل درج تبلیغات

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

کانون تبادل افکار مردم لک زبان

اخبار و روزنامه های امروز
پر بازدیدترین مطالب سایت

کد پربازدیدترین

نظرسنجی واشتراک گذاری

پشتیبانی

تصویر ثابت