تبلیغات
وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان - آوایی اهورایی از اعماق قرون

اسلایدر

آوایی اهورایی از اعماق قرون
ارسال شده توسط gandomban . | ( نظرات )
تقدیم به روح اسطوره ی هوره ی لکی عینعلی تیموری/کشکانهوره آوازیست بی ساز و بر آمده از اعماق تاریخ زاگرس نشینان که احساسات پاک وهمنوع دوستی مردمان دیار لک نشین را فریاد می زند. این آوای اهورایی و آسمانی توسط مردمان لک زبان در مواقع محتلف غم وشادی و قرار گرفتن در نقاط مرتفع و غرور آفرین کوهها و بزم آرایی و گذراندن زمستانهای سرد و شب نشینیهای گروهی، اجرا می شود.جدیدا برخی خوانندگان لک زبان آن را با ساز می خوانند.آنچه صرفا هوره نامیده می شود مختص مردمان لک زبان است ،کسانی هم که خود را کرد می خوانند آن را به گونه ای عاشقانه اجرا می کنند  در مقالات ونوشته های مردمان کرد زبان برای هوره مقامهای زیادی بر شمرده اند که آنچه ما مشاهده کرده ایم وشنیده ایم هوره ای است به سبک استاد هوره ی کردی،علی نظرمنوچهری.در صد بالایی از کلمات و ابیات اجرا شده در هوره ی کردی، لکی هستند وعاشقانه. در میان لک زبانان ، هوره در مقامهای مختلف اجرا می شود.آنچه بیشتر از هوره ی لکی فهمیده می شود غم واندوه است.مقامهای تقریبا شاد هم دارد که سبکهای،” کوی چر و سوار چر” نمونه ی معروف آن است.
نمونه ای از ابیات هوره ی کردی که از زبان مرد برای جنس مخالف گفته می شود هر چند که غمگین است اما درونمایه ی عاشقانه د ارد ، در واقع اکثر ابیات کردی هوره اینگونه است.در اصل مقامات سحری و باریه باریه و جلوشاهی ممکن است در ریتم متفاوت باشند اما یک خانواده هستند با درونمایه ای عاشقانه. :
بیلا من بمرم بچم له کیست / تا بوم وه باخاوان خرمان گیست
خیلی وه خده له لیلت بریامه / چوین چراخ بی نفت له دور گه ریامه
ئه را نپیرسیت وه حال و دردم / گریانت مه یو وه ره نگ زه ردم
هاوسای عزیزم له لام بار که رده / قولی تیم دایده چوی ئه زیز مه رده
چوین مه جنون گردیم و دوی جه لاوه /من هر واو فکره تاسی لیلاوه
(هوره ی جافی کرمانشایی /حمزه ی صفری )
له ئیره تا ئوره یه چه نی دویره / کلکیِ قاقه ز پوسُ سه موره
نه قاقه ز دیرم نه قلم دوات / راز دله گه م بنویسم ولات
(هوره ی مرحوم علی نظر منوچهری استاد هوره ی کردی)
در بین هوره چرهای لاک زبان به جرات میتوان گفت که مرحوم عینعلی تیموری در این رشته صاحب سبک است و مقامهای هوره ی ایشان توط دیگران تقلید و اجرا شده است ،هر چند گه هم اکنون هور چرهای قابل شماری داریم.در زیرنمونه ابیات لکی که بیشتر حماسی و در مرگ عزیزان و غمگین اجرا می شودف ذکر می گردد :
سیل که ئی جبهه چوی لال ئو دیزه وه /چوین ئره خ که مه ر خوین دولاویزه وه
جه نگی تو کردت مه ر ئاهنگران /چمان روسه م بی وه مازنده ران
مال ئه زیز براکه م به رز ئو دیاری/ویرونه بیه ئی بی سه رداری
دو شالی بوئین قیت باریکه / وه جاییی مه چی ته نگ و تاریکه
کویه ل پوشیانه برگی ئی داوار / دُما براکه م کی بچوئه شکار
دو قطار داسیِ هردک چه پ ئو راس / شو وه شوئه خون روژ ه ریِ ته قاس
از اینگونه ابیات فولکلور که خمیر مایه ی هوره ی لکی است بسیار و الی ما شا الله.
آنچه مورد نظر این مقاله است ،معنی ومفهوم و ریشه ی تاریخی واژه ی هوره است.
در مورد بن و ریشه وتاریخ پیدایش هوره تحقیق واظهار نظر فراوانی به عمل آمده است.برخی آن را اولین آوای انسانی دانسته اند،برخی آن را دنباله و تصویری از نیایشها و سرودهای اوستا می دانند،برخی این واژه را برگرفته از واژه ی هور (خورشید)و برخی اصل آن را از اهوره مزدا ویا آن را اهورایی می دانند.در زیر هر کدام را مورد نقد و جرح و تعدیل قرار می دهیم.
انسان از زمانی که به صدای باد، صدای رودخانه و ریزش آبشارها از کوهستان ، آواز یک پرنده ، آه و ناله های اطرافیان خود به خاطر درد و رنج و انتقال احساسات خود به دیگران و یا در یافت آن آشنا شد به تاثیر این پدیده ها بر روی ذهن و احساسات خود پی برد.در آن زمان انسانها نمی دانستند که این آواها نوعی از موسیقی هستند ، ولی تحت تاثیرآن مسرور یا دلتنگ و ملول می گشتند.
جواد مفرد کهلان در کتاب تاریخ اساطیری ایران وقتی که در مورد واژه های «عجم» و «گور» (گبر سخن می گوید ، معتقد است که «گور» (گبر ) به معنی جمع مردم و انجمن و در نهایت به معنای «انجمن گرد آتش» است که دانایان سرود دینی زردشتی و گروهی خاص به نام «گورانها» محسوب می شوند. این گفته تاییدی است بر اینکه علاوه بر سرود خوانی زردشتیان در مواقع معین ،گاهی هم مانند : شبها و اوقات فراغت نیز سروده های دینی را به صورت آنچه هم اکنون مردمان لک زبان «هوره» یا «گورانی» می خوانند ،در کنار آتش اجرا می کرده اند.در زبان لکی اضافه بر «هوره» برای این مقام موسیقی لفظ «گورانی»(گُرُنی) را هم به کار می برند که بر گرفته از نام گروه سرود خوان اوستاییست.
به نظر می رسد که ابتدا متن هوره همان سروده های دینی اوستا بوده و برای نزدیکی به خدا و نوعی عبادت محسوب می شده است.با خواندن این سروده ها افراد خواننده به سکینه ی قلبی و آرامش دست می یافتند ، با مشاهده ی این تاثیر ، هنگام روبرو شدن با تالمات روحی و یا مصیبت از دست دادن عزیزان و قهرمانان که حاصلش غم و اندوه فراوان بود ،هوره را بهترین آرام کننده و تسلی بخش قلبها یافته و به آن تمسک جستند و اشعاری غیر از گاثا ها را جانشین کردند و به خاطر ذهنیت اهورایی بودن سروده های اوستا ، مقام جدید را هم «هوره» و «گورانی» نامیدند.
در اوستا می خوانیم که :«ای امشاسپندان ! آماده ام که شما را زوت ،ستاینده ، خواننده ،پرستنده ، چاووش و سرود خوان باشم.» از این دعا که در اوستا ذکر گردیده است ، معلوم می گردد که زردشتیان امشاسپندان را با آواز خوانی و سرود خوانی می ستوده اند.
(اوستا دوست خواه ،کرده ی پنجم ، بند اول،ص ۵۳۳)
همچنین آمده است : «ما می ستاییم هاتها ،پتمان ها ،واژه های «یسنه»(هفت هات پسین)را چه خوانده،چه باژ گرفته،چه سروده ،چه ستوده.»(اوستا جلد دوم ،دوستخواه ،کرده ی بیست و دوم).در اینجا «سروده» در مقابل «باژگرفته» آمده است و باژگرفتن دعا خواندن با صدای آهسته است و «سروده » همان خواندن با صدای بلند است.
ربط هوره با سرود خوانی اوستا در زمان زردشت در این است که اکثر مورخین و شرقشناسان و محققین در مورد زردشت و دین او بر این باورند که ،زردشت در هر جا متولد شده باشد و مبدا دین او هر کجای جهان باشد ،مکان تبلیغ و رشد و پایداری آن در منطقه ی مردمان زاگرس نشین (مادها)مخصوصا منطقه ای است که هم اکنون ماوا و مسکن مردمان لک نشین و «هوره چر» است.
دلیل بر وجود دین زردشتی در میان مردمان ماد (ساکنان زاگرس مرکزی) گفته ی دیا کونوف است که می نویسد :معهذا نامهایی از نوع فرورتیش ،سفند د اتس ،سپیتامس، در آثار قرن ششم قبل از میلاد دیده شده که با معتقدات و تماثیل اوستا مربوط می باشد و نشان می دهند که معتقدات مزبور در آن زمان وجود داشته است. بنا بر این نامهای ایرانی مادی قرنهای نهم تا هفتم قبل از میلاد گواه وجود اعتقاد به مزدا-اهورا بوده است.دیاکونوف /تاریخ ماد /ص ۴۵۹
هرودت مورخ نامدار یونانی در مورد دین مردمان ماد هیچگونه توضیحی نداده است و فقط در برخی جایها زمامداران دین مادی را مغان می داند.این مغان کسانی بودند که اشعار و سروده های دینی اوستا را با آواز و سرودخوانی اجرا می کردند ، در واقع متولیان دین زردشت بودند.دیاکونوف می گوید : «مغان قبیله ای بودند که تعلیمات زردشت در میان آنان قبل از دیگرانفایق گشته و رواج یافت (صرف نظر از اینکه کیش مزبور در کجا پدید آمد)». دیاکونوف /تاریخ ماد /ص ۴۶۴
اینکه هوره با «اهورا مزدا» هم ریشه باشد دور از ذهن است ، می توان گفت که به خاطر اهورایی بودن سرودهای زردشتی هوره را هم که به همین مناسبت اهورایی و در نهایت هوره نامیده اند. «اهورا مزدا» را آنطور که پژوهشگران مختلف معنی کرده اند به صورت زیر است.
«اهورا» یعنی هستی بخش و «مَزدا» به معنای بزرگ و دانا که از دانایی ودانش آمده است.از این دیدگاه به معنای خدای دانای بزرگ است.
منابع: یشتها پور داوود/اوستا جلیل دوستخواه/ کتاب تاریخ اساطیری ایران ج۱، جواد مفرد کهلان /تاریخ ماد ،دیاکونوف


می توانید نظرات خود رااینجا بنویسید*-*-*-*وارد کردن ایمیل الزامی نمیباشد.
Foot Pain 1396/05/9 10:26
Greetings! I know this is somewhat off topic but I was wondering if
you knew where I could locate a captcha plugin for my
comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?
Thanks a lot!
fancydent1871.unblog.fr 1396/05/8 22:57
Hello would you mind stating which blog platform
you're working with? I'm looking to start my own blog soon but I'm having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your layout seems
different then most blogs and I'm looking for something unique.

P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!
Can stretching help you grow taller? 1396/05/6 20:42
Hey there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would
be okay. I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new
updates.
How can I increase my height after 18? 1396/05/6 07:51
It's truly very complex in this full of activity life to listen news on Television,
so I just use world wide web for that purpose, and get the hottest information.
celinekrupiak.soup.io 1396/03/1 02:40
Does your website have a contact page? I'm
having trouble locating it but, I'd like to shoot you an email.
I've got some ideas for your blog you might be interested
in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it
develop over time.
manicure 1396/02/11 17:34
whoah this blog is great i like studying your articles.
Stay up the good work! You understand, many
individuals are hunting around for this information,
you could aid them greatly.
manicure 1396/01/20 08:39
Very good blog! Do you have any hints for aspiring writers?

I'm planning to start my own site soon but I'm a little lost
on everything. Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a
paid option? There are so many choices out there that I'm completely overwhelmed
.. Any ideas? Cheers!
اسلامی 1394/06/8 10:18
عرض خدا قوت خدمت شما مدیر محترم سایت.
از اینکه به مردم لک خدمت میکنی کمال تشکر را داریم.
gandomban . پاسخ داد:
درود برشما. انشاالله که راضی باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
لطفا در نظرسنجی شرکت کنید.
سوال: پیشرفته ترین شهرستان مننطقه لکستان کدام شهرستان میباشد؟ (فرهنگی،اقتصادی،علمی ،ساختار شهری و... )







وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

آمار واطلاعات سایت
محل درج تبلیغات

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

وب سایت رسمی از گندمبان تا لکستان

کانون تبادل افکار مردم لک زبان

اخبار و روزنامه های امروز
پر بازدیدترین مطالب سایت

کد پربازدیدترین

نظرسنجی واشتراک گذاری

پشتیبانی

تصویر ثابت